مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

توهم چیست ؟ انواع و راه درمان

توهم

یک اختلال روان‌پریشی‌ می باشد و در واقع نداشتن تصوری صحیح از چیزی و هم چنین شنیدن صداهای غیر واقعی یا دیدن تصاویر غیر منطقی و واقعی که البته افراد مبتلا به توهم حتی خود را در حال تجربه‌ی یک اتفاق هم درک می‌کنند. اما واقعیت این است که هیچ‌کدام از اتفاقات روی نداده است و تمام این‌ها حاصل تخیلات فرد است. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

انواع توهم چیست؟

انواع توهم چیست؟

1- توهم ذهنی

توهمات ذهنی تصورات نادرستی که فرد از اطرافیان و محیط پیرامون دارد. –توهمات اروتومانیک: در این توهمات فرد خیال می‌کند کسی عاشق اوست و معمولا هم یک فرد مشهور منظور توهمات فرد است. -توهمات حسادت: احساس  به وجود رقیب یا خیانت در رفتار همسر یا همکار می‌کند. -توهمات آسیب:  در واقع متصور می‌گردد که کسی قصد جان و یا آسیب به وی را متصور می‌شود.

2- توهم شنیداری

توهم شنیداری در کودکان معمولا با شنیدن صداهای غیر واقعی در سنین 3-6 سال رخ می‌دهد. توهمات اسکیزوفرنی جوانی است که چند سال زودتر بروز کرده است و نباید آن را با شیطنت یا خیال پردازی اشتباه گرفت.

4- توهم بینایی

فرد مبتلا به توهم بینایی لکه‌ی روی لباس را به شکل یک حیوان درنده می‌بیند یا چراغ چشمک زن و افرادی را می‌بیند که وجود خارجی ندارند. توهم بعد از سکته‌ی مغزی یکی از عوارض آزاردهنده است که در تمام افراد رخ نمی‌دهد ولی درصورت بروز با علائم بینایی همراه است و برای بیمار و اطرافیان آزار دهنده است.

4- توهمات بویایی

در واقع فرد بوهای غیر قابل قبول و غیر منطقی را استشمام می‌کند و برای شخص خطرناک و تهدیدآور است.

5- توهم چشایی

چشیدن طعم و مزه‌های غیر ممکن در مثلا غذای خود، مانند چشیدن طعم خون یا مدفوع در غذا.

6- توهم لامسه

احساس داشتن حرکت موجودات مختلف بر روی پوست و بدن.

دلایل توهم

دلایل توهم
شرایط زندگی دلایلی است که منجر به بروز توهم می‌شود. سبک زندگی ناسالم با مصرف مواد مخدر، مشروبات الکی یا استفاده از داروهای خاص فرد را در شرایط ناایمن قرار می‌دهد. و از اصول مهمی که در سلامت روان تاثیر دارد توجه به بهداشت روان و برقراری ارتباط‌های سالم با اطرافیان و محیط پیرامون است.

افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی بعد از زایمان مانند دیگر افسردگی‌ها با کاهش اشتها، تغییر در خلق و خو و میل به گوشه گیری بروز می‌کند. افراد مبتلا به این عارضه در پرستاری از نوزاد یا خودشان دچار مشکل می‌شوند و البته امکان توأمان شدن توهم و افسردگی با هم جود دارد که سپس منجر بر روان‌پریشی مانند توهمات دیداری و شنوایی شود.  در این مواقع فرد صداهای غیر معمول می‌شنود یا چیزهای غیر معمول می‌بیند و درصورتی‌که مورد توجه قرار نگیرد منجر به آسیب به نوزاد یا خود فرد می‌شود.

اضطراب توهم‌زا

فرد ممکن است درک مشکل و مواجهه با آن را نداشته باشد و دچار توهم می‌شود. پس بهترین راه یادگیری شیوه‌های مهار اضطراب و حفظ آرامش است. توهم ناشی از استفاده از دارو -داروهای توهم زا LSD و PCP -کلوزاپین و کلوزریل -هالوپریدول -سرووکل -ژئودون -کلروپرومازین خوراکی و تزریقی -فلوفنازین -اولانزاپین -تیوتیکسن -ریسپریدون -ریسپرداین

توهم و اعتیاد به مواد مخدر و الکل

توهم و اعتیاد به مواد مخدر و الکل
با مصرف الکل و مواد مخدر فرد دچار برخی توهامات و نیز به وسیله چنین توهماتی فرد ممکن است دست به کارهای ناشایست و جبران ناپذیری بزد که هر گز نتوان جبران کرد و توهمی که به این علت ایجاد می‌شود بیشتر توهم بینایی است، اما ممکن است انواع دیگری از توهم تجربه شود. حشیش، گل، ماری‌جوانا فرد را دچار توهم می‌کنند.

اختلالات خواب و توهم

اختلال خواب در واقع سبب می‌گردد تا فرد زمان بیدار شدن توانایی حرکت نداشته باشد و یا نیز در هنگام خواب کارهای غیر معقول انجام دهد. البته این اختلال با دارو قابل درمان است.

توهم دمانس در پیری

دمانس اختلالی است که مغز در پردازش قوات شنوایی و بینایی قادر به تشخیص درست نیست و فرد تصور می‌کند که صدای همسر سابق و یا فرزندان کوچک خود در گذشته را دارد می‌شنود.   درمان خانگی برای استرس چیست؟بیشتر بخوانید:درمان خانگی برای استرس چیست؟

توهم وسواس فکری

این اختلال اضطرابی همراه با رفتارها و افکار غیر قابل کنترل است. این افراد کارهایی مانند شستن دست و لباس، مرتب کردن لباس و یا موارد دیگر را به صورت پشت سرهم تکرار می‌کنند و نیز ممکن است دارای افکار آزار دهنده دائمی چنان باز بودن در و حمله و هجوم دزد را در ذهن داشته باشند.

توهم در چه کسانی شایع‌تر است؟

توهم در چه کسانی شایع‌تر است؟
اعضای خانواده ای که  به این بیماری مبتلا هستند و در واقع کروموزوم‌ها در انتقال عامل توهم و هذیان از والدین به فرزندان نقش دارند. البته عامل محیط نیز بر توهم تاثیر گذار است. تغییر شرایط زندگی در مهاجرت، ابتلا به افسردگی به دلیل شکست‌های عاطفی یا مالی می‌تواند سبب بروز توهم شود.

تشخیص اختلالات توهم

از آنجا که بیماری‌هایی چنان توهم با روان و روح افراد در ارتباط است و چون این بیماری و اختلال چون بیماری جسمی نیست که علائمی داشته باشد که فرد به طور عادی توانایی تشخیص آن را داشته باشد و با مراجعه به پزشک و با بررسی رفتار وی و صحبت از توهمات پی به بیماری برده می شود و درمان مناسب انتخاب می گردد.

درمان توهم

درمان توهم
توهم از مشکلات و اختلات روانی است که می‌توان آن را درمان کرد. راه درمان و مقابله با توهم با دارو و مشاوره‌ی روانپزشکی است.

درمان دارویی توهم

-فلوفنازین -هالوپریدول -آریپیپرازول -آریپیپرازول لاروکسیل -آسناپین -تیوتیکسن -لاکسپین -برکسپیپرازول -کاریپرازین -پالیپریدون -پالیپریدون پالمیتات -کوئیتاپین -تریلافون -زیپرازیدون -لاکسپین -پرفنازین -تیوردازین

مشاوره با روانشناس برای درمان توهم

ممکن است برخی از مشکلات توهم از طریق روان درمان گری و نیز مشاوره با پزشک متخصص و روان شناس حل گردد و از آن جایی که شخصی که دچار توهم می گردد اضطراب بالایی دارد و در نتیجه‌ی تشدید بیماری دچار توهم می‌گردد درصورتی‌که شیوه‌ی کنترل هیجان را بیاموزد یا ریشه‌ی مشکلات را در جلسات روان‌درمانی بیاید وضعیت بهتری خواهد داشت. البته علاوه بر فرد بیمار خانواده‌ی او نیز باید تحت مشاوره قرار بگیرند.

عوارض اختلالات توهم‌زا

در اثر توهم ممکن است آسیب جسمی به خود یا اطرافیان بزنند. -افراد مبتلا به توهم ممکن است در اثر توهم یا هذیان به افسردگی مبتلا شوند. -توهمات باعث می‌شود از اطرافیان فاصله بگیرند و روابط اجتماعی محدود شود. -خشونتی که در رفتار بیماران وجود دارد ممکن است در سطح اجتماع موجب ایجاد درگیری یا مشکلات قانونی شود.

توانایی جلوگیری از توهم

با توجه به این مسئله که توانایی جلوگیری از توهم وجود ندارد و باید در صورت بروز بلافاصله اقدامات لازم انجام گردد تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری گردد.

زمان مراجعه به پزشک

در هنگام شنیدن و یا دیدن چیزی غیر معقول که دیگران توانایی دیدن آن را ندارند و نیز با بالا رفتن تعداد دفعات این حالات باید به پزشک مراجعه نمود.

آزمایش مایع نخاعی ; عوارض آزمایش LP و یا پیونکسیون کمری

آزمایش مایع نخاعی ; عوارض آزمایش LP و یا پیونکسیون کمری

آزمایش مایع مغزی نخاعی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بیشتر درباره آزمایش مایع مغزی نخاعی (آزمایش LP یا (Lumbar Puncture که اصطلاحی رایج در پزشکی است، بدانید. اگر می‌خواهید در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه شوید، می‌توانید درباره موضوعات زیر اطلاعات کسب کنید:

  • آزمایش مایع نخاعی چیست و چه کاربردی دارد؟
  • آزمایش مایع نخاعی چگونه برای ام اس انجام می‌شود؟
  • آزمایش مایع نخاعی نوزاد با روش بزرگسالان یکسان است؟
  • آزمایش مایع نخاعی چطور تفسیر می‌شود؟
  • آزمایش مایع نخاعی چه خطراتی دارد؟

اما قبل از همه باید بدانیم که مایع مغزی نخاعی چیست؟

مایع مغزی نخاعی و LP چیست؟

مایع مغزی نخاعی (Cerebrospinal fluid) یک مایع شفاف و بی‌رنگ است که در بافتی که مغز و نخاع را در تمام مهره داران محصور می‌کند، دیده می‌شود. این مایع توسط سلول‌های اپاندیمی تخصصی (ependymal cells) که در شبکه مشیمیه بطن‌های مغز قرار دارند، ساخته می‌شود و در پرده‌ی عنکبوتیه (arachnoid granulations) به جریان خون بازمی‌گردد. مقدار مایع مغزی نخاعی در هر لحظه حدود ۱۲۵ میلی‌لیتر است و هر روز تقریباً ۵۰۰ میلی‌لیتر از آن تولید می‌شود. این مایع نقش یک محافظ، کوسن یا بافر را ایفا می‌کند و مغز را در داخل جمجمه از آسیب‌های مکانیکی و عفونی می‌رهاند. همچنین این مایع در تنظیم خودکار جریان خون مغزی عملکرد مهمی دارد..

آزمایش مایع نخاع برای چیست؟

آزمایش مایع نخاع برای چیست؟

یکی از دلایلی که ممکن است بخواهید آزمایش مایع نخاعی انجام دهید این است که برخی از بیماری‌های مربوط به مغز و نخاع را تشخیص دهید. آزمایش مایع نخاعی (که همچنین با نام‌های LP یا پیونکسیون کمری شناخته می‌شود) یک روش است که در آن یک سوزن از فضای بین دو مهره کمر عبور می‌کند و مقداری از مایع نخاعی را جمع‌آوری می‌کند. مایع نخاعی مایعی است که مغز و نخاع را محصور کرده و از آن‌ها محافظت می‌کند. آزمایش مایع نخاعی می‌تواند به شناسایی عفونت‌های شدید مثل مننژیت، اختلالات عصبی مانند سندرم گیلن باره و مولتیپل اسکلروزیس، خونریزی یا سرطان در مغز یا نخاع کمک کند. گاهی اوقات از سوراخ کمری برای وارد کردن داروهای بیهوشی یا شیمی‌درمانی به مایع نخاعی نیز استفاده می‌شود.

آب نخاع برای چه مواردی کشیده می‌شود؟

آزمایش مایع نخاعی می‌تواند برای اهداف مختلفی انجام شود، مانند:

  • کشف عفونت، التهاب یا بیماری در مایع نخاعی
  • سنجش فشار مایع نخاعی
  • وارد کردن دارو‌های بیهوشی، شیمی‌درمانی یا دیگر دارو‌ها به مایع نخاعی
  • وارد کردن رنگ یا ماده رادیواکتیو به مایع نخاعی برای تهیه تصاویر رادیولوژیک از جریان مایع

با استفاده از آزمایش مایع نخاعی می‌توان برخی از بیماری‌های مربوط به مغز و نخاع را شناسایی کرد، مثل:

  • عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی که مننژیت، انسفالیت یا سیفلیس ایجاد می‌کنند
  • خونریزی در فضای اطراف مغز که خونریزی زیر اکنوئیدی نام دارد
  • سرطان‌هایی که مغز یا نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهند
  • شرایط التهابی در سیستم عصبی
  • شرایط عصبی که سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند
  • بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل

آزمایش مایع نخاعی چه عوارضی به همراه دارد؟

آزمایش مایع نخاعی چه عوارضی به همراه دارد؟

آزمایش مایع نخاعی ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد، مانند: سردرد: حدود ۲۵ درصد از افرادی که آزمایش مایع نخاعی (پونکسیون کمری) انجام می‌دهند، پس از آن به خاطر نشت مایع به بافت‌های اطراف، سردرد می‌گیرند. سردرد معمولاً چند ساعت تا دو روز بعد از آزمایش شروع می‌شود و ممکن است با تهوع، استفراغ و سرگیجه همراه باشد. معمولاً سردرد زمانی که نشسته یا ایستاده هستید بیشتر می‌شود و زمانی که دراز می‌کشید کمتر می‌شود و ممکن است چند ساعت تا یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. درد یا ناراحتی کمر: ممکن است پس از آزمایش، کمرتان درد بکشد یا حساس بشود. درد ممکن است به پشت پاهاتان هم پخش شود. خون‌ریزی: خون‌ریزی ممکن است در نزدیکی محل سوراخ یا گاهی اوقات در فضای اپیدورال (epidural space) اتفاق بیفتد. فتق ساقه‌ی مغز: اگر فشار داخل جمجمه شما به خاطر تومور مغزی یا چیز دیگری زیاد باشد، ممکن است پس از برداشتن مایع نخاعی، ساقه‌ی مغز شما فشار بخورد و فتق بدهد. (Brainstem herniation) این یک عارضه‌ی خطرناک است که می‌تواند منجر به مرگ شود. برای پیشگیری از این مشکل، معمولاً قبل از آزمایش مایع نخاعی، اسکن CT یا MRI از مغز شما گرفته می‌شود تا ببینند آیا چیزی فشار داخل جمجمه شما را زیاد کرده است یا نه.

روش انجام آزمایش مایع نخاعی

روش انجام آزمایش مایع نخاعی

آزمایش مایع نخاعی یک روش شناخته شده برای بررسی وضعیت سیستم عصبی است. این آزمایش شامل جمع‌آوری مایعی است که در فضای بین مهره‌های ستون فقرات جریان دارد. برای انجام این آزمایش، مراحل زیر را باید طی کرد:

  • قبل از آزمایش

بیمار باید لباس استریلی که توسط بیمارستان فراهم می‌شود را بپوشد. بیمار می‌تواند در یکی از دو حالت زیر قرار بگیرد:

  • به پهلو دراز کشیده و زانوها را به سینه خود نزدیک کند.
  • نشسته و به سمت جلو خم شده.

این حالت‌ها باعث می‌شوند که کمر خم شده و فضاهای بین مهره‌ها باز شوند. این کار به تکنسین کمک می‌کند که سوزن را به راحتی وارد کند. سپس پشت بیمار با مواد ضدعفونی‌کننده مثل صابون یا ید تمیز می‌شود و با یک پارچه استریل محافظت می‌شود.   سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آنبیشتر بخوانید:سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

  • در هنگام انجام آزمایش مایع نخاعی

برای اینکه قسمت پایین کمر احساس درد نکند، یک داروی بی حس کننده به آن تزریق می شود. سپس یک سوزن ریز و خالی از بین دو مهره ی کمری (ناحیه ی کمر) عبور می کند و از غشای نخاعی (dura) رد شده و به کانال نخاع می رسد. ممکن است در این مرحله از عمل، فشاری در پشت احساس شود. وقتی که سوزن به جای مناسب برسد، تکنسین ممکن است از شما بخواهد که کمی حالت خود را تغییر دهید. در این صورت، اول فشار مایع مغزی نخاعی سنجیده می شود و کمی از آن بیرون آورده می شود و دوباره فشار آن اندازه گیری می شود. در آخر، سوزن بیرون کشیده می شود و محل سوراخ را با یک بانداژ می پوشانند. این روش معمولاً ۴۵ دقیقه زمان می برد. ممکن است پس از اتمام عمل، ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی شما به شما بگوید که برای مدتی دراز بکشید.

  • پس از انجام آزمایش مایع نخاعی

پس از آزمایش مایع نخاعی، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • زمانی برای استراحت در نظر بگیرید.
  • در روزی که آزمایش مایع نخاعی دارید، از فعالیت های سخت خودداری کنید. اگر شغل شما کار بدنی نمی خواهد، می توانید به محل کار خود برگردید.
  • اگر احساس درد می کنید، از پزشک خود برای تجویز مسکن بپرسید. یک داروی بی نسخه که استامینوفن دارد می تواند سردرد یا کمردرد شما را کم کند. اگر سردرد شما زیاد شد، با پزشک خود صحبت کنید.

آزمایش مایع نخاعی نوزاد

برای بررسی مایع نخاع در نوزادان و کودکان، همان روشی که برای بزرگسالان توضیح داده شد، اجرا می‌شود. تنها تفاوت این است که قبل از شروع آزمایش، یک نفر باید کودک را در یک وضعیت ثابت در طول فرآیند نگه دارد. همچنین گاهی اوقات، ممکن است از سونوگرافی برای راهنمایی در زمان آزمایش مایع نخاع در نوزادان و کودکان استفاده شود. سونوگرافی می‌تواند جلوی ورود زیاد سوزن را بگیرد.

تفسیر آزمایش مایع مغزی نخاعی

خوب، من می‌خواهم متن شما را با عبارات دیگری ارائه دهم. برای تحلیل آزمایش ال پی، نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و مایع نخاعی از لحاظ رنگ، باکتری، سلول‌های سرطانی، خون، قند، پروتئین و برخی آزمایش‌های سرولوژیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم جواب دقیق‌تری به این سوال بدهیم که «مایع مغزی نخاعی چطور تجزیه می‌شود؟» باید این موارد را بررسی کنیم:

  1. آزمایشات مستقیم: که شامل مشاهده ماکروسکوپی (مشاهده مایع نخاعی از نظر رنگ، شفافیت و چسبندگی) و میکروسکوپی (شمارش گلبول‌های سفید و قرمز) می‌شود.
  2. کشت و حساسیت: در این روش برخی از روش‌های رنگ‌آمیزی مثل رنگ‌آمیزی گرم برای یافتن اطلاعات بالینی اولیه در مورد عامل عفونی پس از کشت، انجام می‌شود.
  3. تست‌های بیوشیمیایی: در این مرحله، پروتئین، قند، کلرید، لاکتات دهیدروژناز (LDH)، اسید لاکتیک (لاکتات)، گلوتامین، گلایسین، پروتئین واکنشی (CRP) و شاخص‌های توموری مانند گنادوتروپین جفتی انسان (β-HCG)، آنتی‌ژن کارسینوامبریونیک (CEA) یا آلفا فیتو پروتئین (α-fp) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که افزایش در سطوح هر کدام می‌تواند نشانه‌ی انتشار تومور باشد.
  4. سرولوژی و سیتولوژی: یکی از مواردی که از آزمایش مایع نخاعی استفاده می‌شود، اندازه‌گیری سیفلیس پنهان است. از جمله آزمایش‌های سرولوژیکی در این زمینه شامل آزمایش واسرمن، تست بیماری‌های آمیزشی (VDRL) و تست آنتی‌بادی ترپونمی فلورسنت (FTA) است.
  5. آزمایش‌های مولکولی: با برخی روش‌های تکثیر ژنوم مثل واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) ، می‌توان اطلاعات مفیدی در زمینه‌ی تشخیص عفونت‌های سیستم عصبی کسب کرد.
  6. فشار: مقدار فشار ثبت شده به‌عنوان یکی از مواردی است که می‌تواند به تشخیص صحیح کمک کند.

در جدول زیر حدود نرمال موارد درج شده در آزمایش مایع نخاعی ذکر شده است:

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
Mm H-O منفی سرولوژی سفلیس
فاقد سلول‌های بدخیم سیتولوژی
۹۰-۱۸۰ فشار
شفاف و بی‌رنگ رنگ
ندارد خون

سلول‌ها

واحد فاقد گلبول قرمز توضیحات گلبول قرمز
cells/μL ۳۰-۰ نوزادان
۲۰-۰ ۱ تا ۵ سال
۱۰-۰ ۶ تا ۱۸ سال گلبول سفید
۵-۰ بزرگسالان

شمارش افتراقی

واحد مقادیر نرمال شاخص
% ۶-۰ نوتروفیل
۸۰-۶۰ لنفوسیت
۴۵-۱۵ مونوسیت یا ماکروفاژ

کشت و حساسیت آنتی‌بیوتیکی عدم وجود هر‌گونه ارگانیسم                                                              میزان مجاز ارگانیسم‌ها بیوشیمی

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
mg/dl ۸۰-۴۰ گلوکز
mg/dl ۷۵۰-۷۰۰ کلرید
U/mL تا ۲ لاکتات‌دهیدروژناز (LDH)
mg/dl ۴۵-۱۵ بزرگسالان
mg/dl تا ۷۰ سالمندان سالمندان
mg/dl تا ۷۰ کودکان

الکتروفورز پروتئین

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
% ۱۲-۳ گاما-گلوبولین
وجود ندارد باندهای الیگوکلونال
% ۸-۲ آلفا- یک گلوبولین
% ۱۲-۲ آلفا-دو گلوبولین
% ۸-۱ پره آلبومین
% ۱۸-۸ بتا-گلوبولین
% ۸۰-۵۰ آلبومین

لاکتات/گلوتامین/گلایسین

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
mg/dl ۴۰-۱۰ ۰ تا ۱۰ روز
mg/dl ۳۶۰-۱۰ دو روز اول تولد لاکتات
mg/dl ۲۵-۱۰ کودکان و بزرگسالان
mg/dl ۱۴-۶.۵ نوزادان
mg/dl ۸.۵-۵ کودکان و اطفال گلوتامین
mg/dl ۱۵-۶ بزرگسالان
μmol/L ۱۰-۳ گلایسین
µmol/L ۳۷۵-۱۲۰ در پلاسما
  • روزی که آزمایش مایع نخاعی صورت می‌گیرد، از فعالیت‌های سخت خودداری کنید. اگر شغل شما فعالیت بدنی نمی‌خواهد، می‌توانید به کار خود ادامه دهید.
  • اگر دردی دارید، از پزشک خود بپرسید که داروی مسکن برای شما بنویسد. یک داروی تسکین‌دهنده‌ی آزاد حاوی استامینوفن می‌تواند سردرد یا کمردرد شما را کم کند. اگر سردرد شما زیاد شد، با پزشک خود صحبت کنید.

سوالات رایج در آزمایش مایع نخاعی

  • آیا آزمایش مایع نخاعی  باعث تاخیر در سیکل پریودی بانوان می­شود ؟ طبق گزارش‌های موجود، آزمایش مایع نخاعی هیچ تأثیری روی چرخه‌ی ماهانه ندارد،.
  • آزمایش مایع نخاعی چقدر هزینه بر است؟  برای برآورد هزینه‌ی آزمایش مایع نخاعی، باید به آزمایشگاهی که انتخاب کرده‌اید مراجعه کنید و میزان پوشش بیمه‌ای را بررسی کنید. چون هزینه‌ی آزمایش مایع نخاعی هر سال ممکن است تغییر کند.

  • آیا آزمایش مایع نخاعی باعث تحریک ام اس می­شود ؟ هیچ منبع علمی این ادعا را نکرده است.

افسردگی چیست؟ علائم تشخیص و درمان آن

افسردگی چیست؟ علائم تشخیص و درمان آن

 راهنمای کامل درباره افسردگی

نگرانی‌های مالی، تنش در روابط خانوادگی و عدم برقراری ارتباط صحیح با همکاران و موارد نظیر آن باعث تغییر خلق و خوی و ایجاد غم و اندوه می‌شود. غم و اندوه و بی‌انگیزگی به انجام امور مختلف یک واکنش طبیعی است اما وقتی این علائم به مدت طولانی ادامه پیدا کند، باید علائم اختلال افسردگی به طور دقیق بررسی شود.  در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره علائم و نشانه‌های افسردگی، راه‌های تشخیص و درمان آن بیان کنیم. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

سن ابتلا به نشانه های افسردگی

مدت زمان دوره­‌های افسردگی چقدر است؟

اختلال افسردگی محدودیت سنی ندارد و همه افراد متناسب با شرایط سختی که در زندگی تجربه می‌کنند، ممکن است درگیر افسردگی خفیف تا شدید شوند. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که علائم افسردگی در یک گروه سنی خاص به شکل ثابت بروز نمی‌کند و برای هر فرد متناسب با تنش‌هایی است که فرد در معرض آن قرار دارد. با اینکه اختلال افسردگی در تمام سنین بروز می‌کند، اما بیشترین شیوع افسردگی در دوران بزرگسالی است. زیرا بزرگسالان در معرض فشارها و آسیب‌های محیط کار، تنش در روابط خاانوادگی و فشارهای مالی هستند. ممکن است افسردگی به صورت تکراری و مزمن رخ دهد یا در مواقع معینی از زندگی مانند پس از تجربه رویدادهای استرس‌زا شروع شود. البته در دوران نوجوانی هم به دلیل تغییرات هورمونی، فشارهای اجتماعی و تغییرات شخصیتی احتمال بروز نشانه‌های افسردگی زیاد است. سالمندان هم به دلیل تغییر سبک زندگی، کم تحرکی و تنها ماندن درگیر افسردگی می‌شوند. در هر حال باید به این نکته دقت داشته باشید که اهمیت تشخیص به موقع و درمان مناسب افسردگی بیشتر از سن ابتلا در بهبودی فرد تاثیر دارد.

آیا کودکان هم افسرده می‌شوند؟

همانطور که پیش از این گفتیم سن عامل محدودیت کننده ابتلا به افسردگی نیست و هر کسی متناسب با شرایط زندگی ممکن است درگیر این اختلال شود. برخی از افراد گمان می‌کنند کودکان درگیر تنش و نزاع نیستند و لازم نیست بار مشکلات اقتصادی را به دوش بکشند، به همین دلیل در معرض ابتلا به افسردگی قرار ندارند. اما واقعیت این است که کودکان برای ابراز احساسات و خواسته‌های خود راه‌های مختلفی پیش می‌گیرند. با توجه به اینکه اکثر کودکان پرانرژی هستند، به طور معمول بازی‌های پر سر و صدا و شیطنت را انتخاب می‌کنند. پس بیشترین دلیل بروز اختلال افسردگی در کودکان منع آن‌ها از بازی کردن است. به طور معمول کودکانی که بیشترین فشار را از سوی والدین یا معلمان تحمل می‌کنند هم نشانه‌های اختلال افسردگی را تجربه می‌کنند. سایر عواملی که ممکن است منجر به بروز نشانه‌های افسردگی در کودکان شود شامل موارد زیر است.

  • مرگ والدین یا اطرافیان
  • طلاق
  • مسافرت‌های طولانی یا مهاجرت
  • بیماری

نشانه‌های افسردگی در کودکان ممکن است با نشانه‌های افسردگی بزرگسالان تفاوت‌هایی داشته باشد. مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی کودکان شامل موارد زیر است.

  • تغییرات روحی و رفتاری

اختلال افسردگی کودکان باعث می‌شود کودکان خشمگین و عصبانی باشند، تمرکز پایینی داشته باشند، سرخورده و بی‌اشتها شوند یا علاقه کمتری به فعالیت‌های قبلی داشته باشند.

  • اختلال در خواب و تغذیه

کودکان مبتلا به افسردگی ممکن است دچار مشکلات خواب مانند بیدار شدن زود هنگام، دشواری در خوابیدن یا خواب زیاد شوند.

  • تغییرات در رفتار تغذیه

برخی از کودکان درگیر افسردگی میلی به غذاخوردن ندارند یا اشتهای زیادی دارند و درگیر اضافه وزن می‌شوند.

  • افکار منفی و احساسات ناراحتی

یکی دیگر از نشانه‌های اختلال افسردگی کودکان اضطراب، ناراحتی، ناامیدی و بی‌اعتمادی است که معمولا در نتیجه رفتار بزرگسالان و مراقبان است.

انواع افسردگی کدام است؟

انواع افسردگی کدام است؟

مطابق اطلاعات راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-5) اختلالات افسردگی چند دسته و به شرح زیر هستند.

1.    افسردگی بالینی

افسردگی بالینی Clinical Depression یک اختلال روانی است که باعث تأثیرات منفی و مداوم بر روحیه، احساسات و فعالیت‌های روزمره فرد می‌شود. این اختلال اغلب با علائم متعددی مانند کاهش انرژی، افسردگی عمیق، کاهش علاقه به انجام فعالیت‌های روزمره، اختلالات خواب و اشتها، بروز افکار منفی و احساسات بی‌ارزشی و ناامیدی همراه است. علائم افسردگی بالینی به مدت حداقل دو هفته یا بیشتر بروز می‌کند و توانایی‌های فرد را کاهش می‌دهد و موجب تغییر کیفیت زندگی می‌شود.

2.    اختلال افسردگی مداوم

افسردگی مداوم یا مزمن که با نامChronic Depressin  شناخته می‌شود، موجب بروز علائم و نشانه‌های افسردگی به مدت طولانی می‌شود. شرایط افسردگی مداوم به طور معمول بدون توقف طولانی‌مدت برای حداقل دو سال ادامه دارد و با نشانه‌های کاهش انرژی و تمایل به فعالیت کمتر، احساس خستگی مداوم، کاهش علاقه به فعالیت‌ها و سرگرمی‌های قبلی، اختلال در خواب و اشتها، کاهش تمرکز و توجه، احساس بی‌ارزشی ، افکار منفی و افکار خودکشی همراه است. افسردگی مزمن تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی و عملکرد روزمره فرد می‌گذارد و باعث می‌شود روابط شخصی، عملکرد تحصیلی یا شغلی، وضعیت جسمانی و روحی فرد تحت تاثیر قرار بگیرد.

3.    اختلال تنظیم خلقی مخرب

اختلال تنظیم خلقی مخرب یا Disruptive mood dysregulation disorder که با نام DMDD شناخته می‌شود از سن 10 سالگی در کودکان بروز می‌کند و تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند. علائم این اختلال شامل خشم شدید و نامتعادل، عصبانیت زیاد، عدم تحمل ناامیدی، حالت‌های ناراحتی شدید، افزایش حساسیت و انتقادپذیری بیش از حد و عدم توانایی در کنترل و مدیریت احساسات است. افراد مبتلا به اختلال افسردگی تنظیم خلقی مخرب ممکن است برای مدت زمان طولانی در حالت ناراحتی یا خشم باقی بمانند و به سرعت بین حالت‌های مختلف خلقی جابه‌جا شوند. تنظیم خلقی مخرب هم مانند انواع دیگر افسردگی بر روابط فردی، عملکرد تحصیلی، شغلی و کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است با اختلالات دیگر نظیر اختلال نقص توجه یا بیش فعالی همراه شود.

4.    افسردگی پیش از قاعدگی یا PMDD

برخی از خانم‌ها سندرم پیش از قاعدگی یا PMS را با علائم و نشانه‌های اختلال نارسایی پیش از قاعدگی Premenstrual Dysphoric Disorder تجربه می‌کنند. به عبارت دیگر خانم‌ها پیش از خونریزی ماهیانه عصبانی و پرخاشگر می‌شوند، استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند، احساس غم و ناراحتی زیادی دارند، بی‌اشتها می‌شوند یا درگیر پرخوری عصبی می‌شوند. در برخی از افراد ممکن است این علائم به قدری شدید باشد که زندگی عادی فرد مختل شود و موجب تنش و نزاع در ارتباط با اطرافیان شود.

5.    اختلال افسردگی به دلیل بیماری

اغلب شرایط خاص پزشکی باعث ایجاد تغییراتی در بدن می‌شوند و فرد را برای مدت کوتاهی درگیر علائم افسردگی می‌کند. بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری‌های نورولوژیک و بیماری‌های التهابی ممکن است منجر به  بروز علائم افسردگی شود. حتی برخی از اختلالات روانی مانند اختلال اضطرابی، اختلال فشار روانی، اختلال دوقطبی و اختلال وسواسی-اجباری هم ممکن است با علائم افسردگی همراه شود. در نهایت لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی و اختلالات هورمونی از عوامل دیگری هستند که در بروز اختلال افسردگی تاثیر دارند و روانپزشکان در درمام افسردگی به این موارد توجه دارند.

مهمترین علائم افسردگی چیست؟

مهمترین علائم افسردگی چیست؟

برای اینکه بدانیم فردی افسرده است یا خیر باید به علائم و نشانه‌هایی که در رفتار فرد وجود دارد توجه کنیم. علائم اختلال افسردگی در برخی از افراد ضعیف و در برخی دیگر از افراد شدید و ناتوان‌کننده است. به هر حال مهم‌ترین علائم افسردگی در افراد مختلف شامل موارد زیر است.

  • کاهش شور و شوق

یکی از مهم‌ترین علائم افسردگی این است که فرد تمایلی به انجام فعالیت‌های قبلی خود ندارد. به طور مثال اگر پیش از این اهل سوارکاری، مطالعه یا موسیقی بوده، در حال حاضر شور و شوقی برای انجام این فعالیت‌ها ندارد.

  • کاهش انرژی و خستگی

یکی دیگر از نشانه‌های افسردگی این است که فرد همواره احساس خستگی مداوم دارد و نمی‌تواند برای فعالیت‌های روزمره تلاش کند و اغلب اوقات را به بطالت می‌گذراند.

  • اختلالات خواب

شایع‌ترین علامت اختلال افسردگی مشکلات در خواب است. این افراد نشانه‌های مختلفی را تجربه می‌کنند، به طور مثال ممکن است خیلی زود بیدار شوند و دیر به خواب بروند یا اینکه برعکس ساعات طولانی خواب باشند و خواب سنگین و بی‌حرکتی داشته باشند.

  • تغییرات در اشتها

کاهش یا افزایش شدید در اشتها که با علائم تغییر وزن همراه است، از نشانه‌های دیگر اختلال افسردگی است.

  • مشکلات تمرکز و توجه

کاهش تمرکز از نشانه‌های دیگر اختلال افسردگی است که باعث می‌شود عملکرد تحصیلی و شغلی فرد تحت تاثیر قرار بگیرد.

  • احساس گناهکاری و بی‌ارزشی

کسانی که درگیر افسردگی می‌شوند احساس بی‌ارزشی، خطاکاری و خودانتقادی شدید دارند و ممکن است بدون دلیل خاصی احساس کنند بی‌ارزش هستند یا حضور آن‌ها برای دیگران فایده‌ای ندارد. در واقع این احستسات باعث می‌شود این افراد همواره خود را سرزنش کنند. البته باید دقت داشته باشید این علائم فقط یک چارچوب برای تشخیص اختلال افسردگی است. یعنی در صورتی که 1 یا 2 مورد از این علائم را تجربه می‌کنید، نباید به خود یا اطرافیانتان برچسب بزنید.  بلکه این موارد تنها نشانه خطر و تذکرهای جدی هستند که با مشاهده آن‌ها باید به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید تا دلیل بروز این علائم به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.   درمان خانگی برای استرس چیست؟بیشتر بخوانید:درمان خانگی برای استرس چیست؟

نشانه‌های افسردگی شدید چیست؟

نشانه‌های افسردگی شدید چیست؟

در مواردی که فرد درگیر اختلال افسردگی شدید شود، نشانه‌ها با شدت بیشتری بروز می‌کنند، همچنین فرد احساس درماندگی و پوچی بیشتری می‌کند. افکار منفی و پیش‌بینی‌های تاریک درباره آینده، احساس ناامیدی از زندگی و اقدام برای خودکشی از بارزترین علائم اختلال افسردگی شدید هستند. افرادی که درگیر افسردگی شدید می‌شود میل جنسی بسیار ضعیفی دارند و تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که اغلب مبتلایان به افسردگی شدید بی‌قرار و پریشان هستند، طوری که با تکان دادن دست یا پا می‌خواهند خشم و اندوه خود را ابراز کنند.

آیا افسردگی همان ناراحتی و اندوه است؟

یکی از سوالات متداول اغلب افراد درگیر غم و اندوه این است که آیا ناراحتی که همه ما در طول شبانه روز تجربه می‌کنیم همان افسردگی است. به عبارت دیگر چگونه می‌توانیم نشانه‌های افسردگی را از نشانه‌های ناراحتی و اندوه تشخیص دهیم. بهتر است بدانید اندوه و ناراحتی پاسخ‌های طبیعی به فقدان و غمی است که در طول زندگی تجربه می‌کنیم. اغلب افرادی که درگیر این حالت هستند به راحتی نمی‌خندند، از حضور در جمع استقبال نمی‌کنند و سعی می‌کنند تنها باشند یا اینکه دنبال معنای جدیدی در زندگی می‌گردند. بنابراین این حالت اجتناب‌ناپذیر است و هر فردی در زندگی ممکن است بارها و بارها با این حالت مواجه شود. اگرچه اختلال افسردگی همراه با احساس ناراحتی و اندوه است، اما یک وضعیت روانی خاص با پیچیدگی‌های بیشتر از غم و اندوه است. به عبارت دیگر افسردگی با احساس ناراحتی، بی‌ارزشی، ناامیدی و افسردگی شدید و طولانی همراه است. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است انگیزه و انرژی خود را از دست دهند و به سختی توانایی انجام فعالیت‌های روزمره را داشته باشند. همچنین این افراد ممکن است با مشکلات خواب، تغییرات در اشتها، کاهش تمرکز و توجه، خودانتقادی شدید و افکار منفی مواجه شوند. بنابراین، می‌توان گفت که افسردگی یک وضعیت روانی شدیدتر از ناراحتی و اندوه معمولی است. در صورت تجربه این علائم به طور مداوم و تأثیر منفی بر زندگی روزمره بهتر است با یک روانشناس یا روانپزشک باتجریه ملاقات کنید.

مدت زمان دوره­‌های افسردگی چقدر است؟

مدت زمان دوره‌های افسردگی متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما آنچه مسلم است اغلب افراد مبتلا به افسردگی دوره‌های عود را تجربه می‌کنند. اغلب موارد افسردگی ممکن است به صورت تکرارشونده و مزمن بروز پیدا کند که در این صورت ممکن است به عنوان افسردگی مزمن شناخته می‌شود. البته در برخی از افراد هم دوره‌های اختلال افسردگی کوتاه و گذرا بروز پیدا می‌کند. بنابراین دوره‌های افسردگی  مدت زمان ثابتی ندارد و ممکن است بین چند هفته تا چند ماه یا حتی چند سال بروز کند.. البته برخی از افراد هم فقط یکبار افسردگی را تجربه کنند و بعد از آن به حالت طبیعی خود بازمی‌گردند. تنها نکته مهمی که در دوره‌های زمانی افسردگی لازم است بدانید این است که هر چقدر زودتر برای درمان اقدام کنید، احتمال بهبودی افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید از عود مجدد دوره‌های افسردگی پیشگیری کنید. درمان افسردگی چگونه انجام می‌شود؟ خوشبختانه افسردگی از اختلالات روانی است که گزینه‌های متعددی برای درمان آن وجود دارد. موارد زیر مهم‌ترین شیوه‌های درمان افسردگی است.

درمان دارویی اختلال افسردگی

درمان دارویی اختلال افسردگی

یکی از شیوه‌های اثربخش برای درمان افسردگی، درمان دارویی است. روانپزشکان با توجه به شرایط بیمار یعنی شدت علائم و نوع بیماری، شرایط سنی و بیماری‌های جسمی از دارو برای درمان اختلال افسردگی استفاده می‌کنند. داروهای ضد افسردگی موجب ترشح پیام‌رسان‌های عصبی نظیر نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین می‌شوند. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که داروهای ضد افسردگی در کنار خواص دارویی متعددی که دارند موجب بروز عوارض هم می‌شوند. عوارض احتمالی مصرف دارو در همه افراد یکسان نیست. حتی شدت بروز عوارض جانبی هم در افراد مختلف متفاوت است. درمان دارویی افسردگی به عنوان بخشی از درمان کلی افسردگی یا به عنوان درمان تکمیلی در کنار روش‌های درمانی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروهای ضد افسردگی شامل موارد زیر است.

  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونینSSRIs

این داروها شامل شامل فلوئوکستین، سرترالین، اسکیتالوپرام و پاروکستین است.

  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین SNRIs

این داروها شامل دسته شامل ونلافاکسین، دولوکستین،  دسومیپرامین است.

  • آنتیدپرسانت‌ها

این دسته داروی ضد افسردگی شامل میترازاپین، بوپروپیون است.

  • آنتی‌اکسیدان‌ها

برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها نظیر سام‌اِی (S-Adenosyl methionine) هم برای برخی از بیماران به عنوان درمان مکمل در افسردگی استفاده می‌شوند. نکته مهمی که درباره درمان دارویی اختلال افسردگی باید بدانید این است که هر فرد و هر موقعیت درمانی ممکن است نیازهای خاص خود را داشته باشد و ممکن است داروی مناسب برای یک فرد، برای دیگری مناسب نباشد. بنابراین تشخیص و تجویز داروها باید توسط یک پزشک متخصص صورت گیرد. همچنین، درمان دارویی اغلب با درمان‌های روان‌درمانی مثل روان‌درمانی گفتگویی یا روش‌های تغییر سبک زندگی ترکیب می‌شود تا بهبودی بهتر و پایدارتر حاصل شود.

درمان افسردگی با رواندرمانی

رواندرمانی از شیوه‌های اثربخش برای بهبود علائم افسردگی و برگرداندن فرد به زندگی عادی است. هدف اصلی از روان‌درمانی درمان و کاهش علائم افسردگی، بهبود عملکرد روزمره و ارتقای کیفیت زندگی فرد مبتلا است. در این شیوه درمان، رواندرمانگر با بیمار در یک محیط و فضای درمان امن صحبت می‌کند تا بیمار قادر باشد احساسات و رفتارهای ناسالم خود را بشناسد و بتواند آن‌ها را کنترل کند. در رواندرمانی تمرکز درمانگر و بیمار بر توانایی آگاهی و قبول کردن تجربیات فعلی بدون سرزنش و داوری است. همچنین درمانگر روابط خانوادگی فرد را بررسی می‌کند تا با تغییر الگوهای روانی وضعیت روانی فرد بهبود پیدا کند.

درمان سریع افسردگی در چه مواردی انجام می‌شود؟

درمان سریع افسردگی فقط برای افرادی که درگیر افسردگی شدید هستند ضرورت دارد. زیرا افسردگی‌های خفیف با تغییر سبک زندگی و افسردگی‌های متوسط با رواندرمانی و استفاده از دارو تحت کنترل قرار می‌گیرند. اما در افسردگی شدید که فرد به درمان مقاومت می‌کند، بهتر است هر چه سریع‌تر بیمار بستری شود تا اقدامات درمانی مورد نیاز انجام شود.

درمان افسردگی در خانه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان افسردگی، تغییر سبک زندگی است. مهم‌ترین اقدامات برای تغییر سبک زندگی و بهبود اختلال افسردگی شامل موارد زیر است.

  • مراقبت از خود

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای درمان اختلال افسردگی در خانه باید انجام دهید، مراقبت از خود است. فرد افسرده برای مراقبت از خود لازم است خواب کافی، تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظمی داشته باشد و به خود فرصت بدهد تا بتواند باز هم از فعالیت‌های روزمره لذت ببرد. انجام فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی سطح اندوفین را افزایش می‌دهد و موجب ایجاد احساس خوشایندی می‌شوند.  هیچ محدودیتی برای انتخاب ورزش وجود ندارد؛ فرد می‌تواند بین ورزش‌های پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، یوگا، تنیس و … فعالیت ورزشی مورد نظر خود را انتخاب کند.

  • حفظ روتین روزانه

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای درمان افسردگی در خانه باید انجام دهید این است که روتین روزانه و منظمی داشته باشید که به تمرین ورزشی، مطالعه، فعالیت اجتماعی و استراحت بپردازید. قطعا نامتوازن بودن یا حدف هر کدام از این فعالیت‌ها برای مدت طولانی عملکرد شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود کیفیت زندگی شما از بین برود. مدیریت استرس روش‌های مدیریت استرس مانند تمرین تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های آرامش بدن تا حد زیادی در درمان اختلال افسردگی در خانه تاثیر دارند و باعث می‌شوند بیمار بتواند استرس خود را کنترل کند.

  • ارتباطات اجتماعی و مشارکت در فعالیت‌های گروهی

حفظ ارتباطات اجتماعی و دیدار با خانواده و دوستان روحیه فرد افسرده را بهتر می‌کند و باعث می‌شود بتواند از حمایت دیگران استفاده کند. فردی که درگیر اختلال افسردگی است باید در فعالیت‌هایی شرکت کند که موجب شادی و خوشحالی او شوند. به طور مثال فعالیت‌های خلاقانه مانند نقاشی، نوشتن، نواختن موسیقی یا هرگونه فعالیتی که خلاقیت شما را به چالش بکشد افسردگی را کاهش می‌دهد.

  • استفاده از روش‌های مثبت‌نگری

فردی که درگیر اختلال افسردگی است، باید سعی کند تمرکز خود را بر روی ایده‌ها و افکار مثبت بگذارد. انجام تمرین تفکر مثبت، شکرگزاری روزانه، نوشتن در دفتر خاطرات و تماشای فیلم‌ها و کتاب‌های تا حد زیادی در بهبود روحیه فرد افسرده تاثیر دارد. تست‌های افسردگی کدامند؟ با اینکه بررسی علائم و نشانه‌ها راه تشخیص افسردگی است، اما روانپزشکان می‌‌توانند از تست‌های تشخیصی افسردگی هم برای ارزیابی وضعیت بیمار استفاده کنند. پزشک از بیمار می‌خواهد به سوالات پرسشنامه با دقت پاسخ دهد. اغلب سوالات این تست‌ها درباره این است که بیمار طی چند هفته یا چند ماه گذشته احساساتی نظیر افسردگی، سرخوردگی، ناامیدی را تجربه کرده است یا خیر. همچنین سوالاتی درباره نحوه انجام فعالیت‌های شغلی و ارتباطات فرد در پرسشنامه گنجانده شده تا پزشک بتواند ارزیابی دقیقی از وضعیت روحی و روانی فرد داشته باشد. مزیت استفاده از تست روانشناسی این است که با استفاده از این تست، شدت و نوع علائم به طور دقیق ارزیابی می‌شود. پرکاربردترین تست‌های افسردگی شامل موارد زیر است.

  • تست افسردگی بک
  • تست افسردگی هامیلتون
  • تست افسردگی زون

جمع بندی

اختلال افسردگی از شایع‌ترین مشکلات روحی و روانی است که بدون محدودیت سنی و جنسی همه افراد را درگیر می‌کند. این اختلال با غم و اندوه همراه است و انگیزه و شوق فرد را برای انجام فعالیت‌های عادی و روزمره کاهش می‌دهد و باعث کاهش کیفیت زندگی می‌شود.  برای اینکه علائم شدید نشود و درمان سخت‌تر نشود، لازم است فردی که درگیر علائم افسردگی است، هر چه زودتر به روانپزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره علائم و نشانه‌های اختلال افسردگی در اختیار شما قرار دهیم و شما را با شیوه‌های تشخیص و درمان آن آشنا کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد.

موسیقی و تاثیرات آن بر کودکان


بر اساس تحقیقات محققان و روانشناسان، بخش بزرگ و مهمی از شکل گیری شخصیت کودک ما در دوران کودکی اوست. از اهمیت این دوران در زندگی و آینده فرزندمان آگاه باشیم. باید حتی الامکان حواسمان به این زمان گرانبها باشد و از راهکارهای مناسب برای رشد هوش و خلاقیت او استفاده کنیم. یکی از مواردی که بر رشد فکری و خلاقیت کودکان تأثیر می گذارد، استفاده از موسیقی در زندگی آنهاست. تاثیر موسیقی بر بدن انسان; مشابه ورزش برای سلامت روحی و جسمی.

تأثیر موسیقی در رشد هوش و خلاقیت کودکان به قدری زیاد و مهم است که امروزه در بسیاری از مراکز آموزشی مانند مهدکودک ها، پیش دبستانی ها و مدارس از موسیقی و آموزش آن به عنوان یکی از فعالیت های مهم آموزشی یاد می شود. جالب است بدانید که دانشمندان متوجه شده اند که نوزادان مدت ها قبل از اینکه معنی کلمات را بفهمند ملودی آهنگ ها را تشخیص می دهند. به همین دلیل هنگام خواب نوزادان از موسیقی ملایم استفاده می کنند تا به آرامش بیشتر آنها کمک کند. با توجه به این موارد می توان به اهمیت موسیقی در بهبود کیفیت زندگی و سلامت کودک پی برد.

چگونه موسیقی می تواند هوش کودک را افزایش دهد؟

والدین از بدو تولد از موسیقی برای تسکین، ابراز عشق و شادی و حتی پیوند با نوزادشان استفاده می کنند. مهمتر از آن، دانستن این نکته که موسیقی به راحتی می تواند تأثیر مثبتی بر رشد شناختی و فکری کودک داشته باشد و حتی مهارت های اجتماعی را بهبود بخشد، استفاده از موسیقی را از نوزادی تا تولد برجسته می کند. به کودک می دهد موسیقی به بهبود کیفیت زندگی افراد و فراموش کردن بسیاری از دردها و رنج ها گفته می شود. موسیقی برای کودکان در هر سنی مفید است. شاید شنیده باشید که پزشکان معتقدند کودکانی که در دوران بارداری از گوش دادن منظم موسیقی سود می برند، پس از تولد به موسیقی علاقه مند می شوند و استعداد و باهوشی بیشتری نسبت به کودکان هم سن و سال خود خواهند داشت. اتفاق افتاد. برای دانلود بهترین آهنگ ها برا کودکان به سایت موزیک باران مراجعه نمایید.

موسیقی در تمام زمینه های پرورش استعداد کودکان به ویژه در آمادگی برای مدرسه و در زمینه هایی مانند یادگیری زبان و مهارت خواندن بسیار موثر است. گفته می شود که نواختن آلات موسیقی می تواند یادگیری و درک ریاضی را بهبود بخشد و حتی نمرات مدرسه را در کودک بهبود بخشد. یک مطالعه در سال 2016 در موسسه مغز و خلاقیت دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داد که تجربیات موسیقی در دوران کودکی می تواند رشد مغز را تسریع کند و در افزایش خلاقیت انسان موثر باشد. افراد خلاق قدرت حل مشکلات را دارند و در مواجهه با یک مشکل به راحتی با استفاده از راه حل های مختلف آن را حل می کنند.

موسیقی برای کودکان چه معنایی دارد؟

هوش کودک علاوه بر ارثی بودن، از محیط اطراف نیز قابل کسب و دریافت است. کودکانی که موسیقی می نوازند از هوش اجتماعی و ریاضی بهتری نسبت به همسالان خود برخوردارند و خلاقیت را در این کودکان بیشتر از سایرین تحریک می کنند. دانشمندان موسیقی را به عنوان تمرینی برای مغز معرفی کرده اند، موسیقی بیان احساسات از طریق نت ها و صداها است و اگر با دقت نگاه کنید متوجه خواهید شد که ارتباط مهمی بین نت ها و ریاضیات وجود دارد. نیمکره چپ مغز ما تحلیلی است و تحت تاثیر موسیقی است و علاوه بر آن مهارت های حرکتی نیز با این قسمت مرتبط است. بنابراین با گوش دادن به موسیقی می توان مهارت های حرکتی متناسب با آن را کنترل کرد.

موسیقی به راحتی آدرنالین را در بدن کودک بالا می برد و احساسات شادی را ایجاد می کند. نواختن نت باعث آرامش کودک می شود و قدرت ذهن او بسیار افزایش می یابد. تحقیقات ثابت کرده است که کودکان علاقه مند به موسیقی راه حل های متفاوتی برای مشکلات دارند.

بهترین راه برای افزایش خلاقیت در کودکان را بشناسید

ارتباط مستقیمی بین یادگیری موسیقی، نواختن آن و افزایش فعالیت مغز وجود دارد. بسیاری از دانشمندان و محققین در این زمینه دریافته اند که گوش دادن و به خصوص پخش موسیقی باعث تحریک نورون های مغز شده و به طور مداوم پیام های عصبی را به سلول های مغز می فرستد که به نوبه خود قسمت های بینایی و شنوایی و قشر حرکتی مغز را فعال می کند. و به همین دلیل هوش کودک مدام افزایش می یابد. به عبارت دیگر ذهن و بدن کودک همزمان دارای فعالیت های مفیدی است و این جنبه در افزایش هوش و خلاقیت کودک بسیار موثر است. به عنوان مثال آلبرت انیشتین همیشه در کلام خود می گفت: "من از شش سالگی با نواختن موسیقی رویاهایم را زنده کردم."

بنابراین می توان گفت که یادگیری موسیقی از سنین پایین به کودکان کمک می کند تا صداها و معانی بسیاری از کلمات را یاد بگیرند. علاوه بر این، رقص با موسیقی، مهارت های حرکتی کودکان را توسعه می دهد و مهمتر از همه، به آنها اجازه می دهد تا بیان، حرکات ذهن و بدن خود را هماهنگ کنند. یک راه خوب برای تقویت حافظه کودکان استفاده از موسیقی است. گوش دادن به موسیقی ناحیه شنوایی را فعال می کند و از شبکه های عصبی گسترده در مغز استفاده می کند و مانند موتوری است که نواحی احساسی و خلاق مغز را روشن می کند.

کودکان و موسیقی

کودکان خردسال عاشق رقصیدن و حرکت به سمت موسیقی هستند و موسیقی را می توان عامل اصلی در حفظ بسیاری از قافیه های آنها دانست. وقتی کودک بزرگ می شود، دوست دارد خودش شعر و موسیقی بخواند و اجرا کند، بنابراین بیشتر بچه های مدرسه ای مجذوب آهنگ های تک نوازی کودکان می شوند و دوست دارند نقش خواننده و نوازنده را بازی کنند. در سنین مدرسه، بسیاری از کودکان شروع به ابراز علاقه به موسیقی و نواختن آن می کنند. در نوجوانی عشق به موسیقی و آواز به اوج خود رسید. امروزه برای بهره مندی بیشتر از استفاده از موسیقی در رشد هوش و خلاقیت کودک، بهتر است او را در ابتدای تولید و حتی در دوران جنینی با موسیقی آشنا کنیم.

اخرین حرف

لذت گوش دادن به موسیقی، به خصوص موسیقی آرامش بخش، بر هیچکس پوشیده نیست. حال تصور کنید که خود موسیقی و نواختن آن می تواند به راحتی توانایی های عاطفی، اجتماعی و شناختی کودک را افزایش دهد و همچنین زندگی کودک را سرشار از عشق و محبت کند. بسیاری از روانشناسان بر این باورند که موسیقی درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، بیش فعالی و حتی بیماران صرع معجزه می کند. نواختن موسیقی ذهن خلاق کودک را تحریک می کند و بسیاری از مهارت های اجتماعی را در مدت کوتاهی به او می آموزد. بنابراین می توان گفت که بهترین راه برای رشد همزمان هوش و خلاقیت کودکان استفاده از موسیقی است.

6 بهترین وب سایت برای خلاصه کردن متون انگلیسی (رایگان)


فرض کنید چند ساعت یا چند روز فرصت دارید تا کار خود را به زبان انگلیسی گزارش دهید یا یک مقاله کوتاه به انگلیسی بنویسید، اما نمی‌خواهید تقلب کنید و می‌خواهید کل مقاله مال شما باشد. چه خواهید کرد؟

بهترین سایت های رزومه نویسی انگلیسی بدون سرقت ادبی

1- نگهداری سایت

Resoomer یکی از بهترین سایت‌های مجموعه و مجموعه‌ای است که توسط بسیاری از محققان، روزنامه‌نگاران، ویراستاران، خوانندگان، کتابخانه‌ها، موزه‌ها، شرکت‌ها و ناشران برای تکمیل کارهای چندوظیفه‌ای مانند تکالیف یا مجموعه کتاب استفاده می‌شود.

این ابزار مفید به شما این امکان را می دهد که محتوای خود را بر اساس نکات کلیدی و موضوعات متنی کلیدی فیلتر کنید تا یک مرور کلی و خلاصه سریع از موضوع بدست آورید. رزومه ابزاری ساده و موثر است که به شما کمک می‌کند هر زمان که بخواهید دروس مختلف خود را خلاصه یا تجزیه و تحلیل کنید. می توانید مقاله مورد نظر را در این ابزار کپی و پیست کرده و خلاصه آن را دریافت کنید.

این ابزار مطالعه و خواندن دروس را برای شما آسان تر می کند زیرا به شما امکان می دهد بخش های بزرگی از متون مختلف و مقالات تحقیقاتی را خلاصه کنید و سپس آن خلاصه را بخوانید تا کل موضوع را بفهمید.

رابط کاربری سایت ساده و کاربرپسند است. این به شما امکان می دهد طول و کوتاهی متن نهایی را مشخص کنید و این کار را خیلی سریع انجام می دهد. همچنین می توانید در صورت لزوم تغییرات را لغو کنید. سایت Resoomer از چندین زبان از جمله فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و ایتالیایی پشتیبانی می کند و همچنین دارای قابلیت بازنویسی متن است که به شما امکان می دهد در صورت نیاز متن خلاصه را بازنویسی کنید.

با این حال، باید به خاطر داشته باشید که Resoomer فقط می تواند متون منطقی را خلاصه کند و اگر متنی خارج از این زمینه به آن بدهید، ممکن است خلاصه ای که به دست می آورید چندان دقیق و واضح نباشد.

Resomer تحت قانون حفاظت از داده های اروپا عمل می کند و بنابراین می توانید مطمئن باشید که اطلاعات شما در این وب سایت ذخیره نمی شود و محرمانه باقی می ماند. ضمناً برای استفاده از این وب سایت نیازی به ثبت نام نیست و می توانید پس از انجام مراحل خلاصه فایل های مورد نیاز را با فرمت PDF و Doc دریافت کنید.

2- سایت بورسیه

Scholarcy نام یک سایت جمع‌آوری متن و مقاله است که محتوای شما را به قطعات کوچک و قابل فهم تقسیم می‌کند تا خواندن و دسترسی به کل سند در چند ثانیه آسان‌تر شود.

بسیاری از دانشجویان، محققان و اساتید مختلف از سایت بورسیه برای یافتن سریع نکات اصلی گزارش یا مقاله ای که روی آن کار می کنند استفاده می کنند و یا در صورت نیاز مقالات مفید و مختصر را خلاصه می کنند.

این سایت می تواند به سرعت ارقام و یادداشت های کلیدی را از متن استخراج کند و به شما امکان می دهد خلاصه ای از متن یا مقاله خود را در قالب Word یا PDF داشته باشید.

سایت Scholarcy پیوندهایی به سایت های فهرست شده در متن اصلی که رایگان و منبع باز هستند ارائه می دهد و به شما امکان می دهد تنظیمات سایت را برای استخراج جداول، شکل ها و تصاویر پیکربندی کنید.

علاوه بر این، Scholarcy به شما کمک می کند تا استدلال ها و استدلال ها را در یک متن دنبال کنید، مطالب را به سرعت بخوانید و نکات اصلی را در چند دقیقه درک کنید.

Scholarcy همچنین دارای افزونه هایی برای مرورگرهای Edge و Chrome با مخازن باز است. علاوه بر این، Scholarcy Library، یک سرویس پولی با اشتراک ماهانه، به شما امکان می دهد از هر دستگاهی در کارت های خلاصه مقاله یا متن جستجو کنید. این ابزار خلاصه‌سازی فعالیت‌ها همچنین موضوعات آموزش پایه (کارهای مرتبط با متون و مقالات) را گزارش می‌کند و متون و مقالات شما را خلاصه می‌کند و همچنین جداول و شکل‌ها را از آنها استخراج می‌کند. همچنین می توانید هر جدولی را که این ابزار در سند Word یا PDF خود پیدا می کند دانلود کنید و محاسبات خود را روی نتایج انجام دهید.

Scholarci همچنین توانایی جستجو در سایت ها برای یافتن مراجع در مقاله شما را دارد. با استفاده از UnPaivall API، این سایت فایل‌های PDF دسترسی باز را از بایگانی‌ها (arXiv)، Google Scholar و منابع دیگر پیدا می‌کند.

3- وب سایت QuillBot

QuillBot یکی دیگر از سایت های خلاصه سازی متن است که به شما امکان می دهد انواع محتوای متنی را خلاصه کنید. با این سایت می توانید اطلاعات مهم و نکات اصلی متون خود را تنها با یک کلیک استخراج کنید.

این سایت از الگوریتمی مبتنی بر هوش انسانی برای انتخاب مهمترین قسمت متن طولانی استفاده می کند تا به یاد داشته باشید که خلاصه ای که دریافت می کنید با متن اصلی مطابقت دارد و درست است.

این سایت به شما امکان می دهد مطالب مورد نیاز خود را در پاراگراف ها یا نکات اصلی خلاصه کنید. به این ترتیب می توان به راحتی یک مقاله طولانی و طولانی را خلاصه کرد.

الگوریتم هوش مصنوعی مورد استفاده در این سایت از فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP) برای یافتن اطلاعات لازم و حفظ متن اصلی متن استفاده می کند.

QuillBot دو راه برای خلاصه کردن مطالب شما، عبارات کلیدی و پاراگراف ها ارائه می دهد. روش عبارت کلیدواژه محتوای شما را می گیرد و عبارات کلیدی مهم را ارائه می دهد. با استفاده از نوار لغزنده داخلی کوتاه می توانید تعداد جملاتی را که دریافت می کنید تغییر دهید.

از طرف دیگر، حالت پاراگراف را داریم. اگر این حالت را انتخاب کنید، Quillbot محتوای متن شما را پس از دریافت به یک پاراگراف کوتاه و مختصر تبدیل می کند.

به این ترتیب می توانید متنی مختصر و مفید داشته باشید. در حالی که متنی که دریافت می کنید کوتاه و مختصر است، اطلاعات مهم و مهمی را نیز نشان می دهد. در این حالت می توانید طول پاراگراف را با استفاده از خط تیره کم و زیاد کنید.

QuillBot معتبرترین سایت جمع بندی است و هوش مصنوعی آن به شما کمک می کند مطالب مورد نظر خود را در چند ثانیه خلاصه کنید. میلیون ها دانش آموز، نویسنده و متخصص در سراسر جهان از Quillbot استفاده می کنند و شما باید یکی از آنها باشید!

4- سایت فشرده ساز متن

Text Compactor یکی دیگر از سایت های فشرده سازی رایگان است که به شما امکان می دهد هر قسمت از متن را که می خواهید فشرده کنید، فقط باید درصد متنی را که می خواهید فشرده کنید بین 1 تا 100 وارد کنید تا شروع به فشرده سازی محتوای خود کنید.

اگر از نتیجه راضی نیستید، می توانید نسبت فشرده را تغییر دهید و دوباره امتحان کنید. این وب سایت رایگان هیچگونه تبلیغاتی پخش نمی کند و برای استفاده نیازی به ثبت نام ندارد. با این حال، امکان قرار دادن URL یا فایل در این سایت وجود ندارد و نمی توانید نتایج کار خود را در قالب رایج ذخیره کنید.

این صفحه قابلیت ترجمه به زبان های مختلف را دارد و یک اسلایدر در اختیار شما قرار می دهد که در آن می توانید درصدی را که می خواهید برای جمع بندی مطالب وارد کنید. توجه داشته باشید که اگر محتوای شما بیش از 500 کلمه باشد، Text Compactor جملات طولانی تر و پیچیده تری ایجاد می کند. پس بهتر است از این وب سایت برای جمع بندی مقالات کوتاه استفاده کنید.

Text Compactor برای کمک به کسانی که با حجم زیادی از محتوا سر و کار دارند و نیاز به پردازش آن دارند، طراحی شده است، اما همچنین برای همه از معلمان گرفته تا دانش آموزان و هر کس دیگری که مشغول است مناسب است.

وقتی مقاله خود را در سایت Text Compactor قرار می دهید، ابزار سایت به هر کلمه و تعداد دفعات استفاده از آن در بخش شما امتیاز می دهد و سپس هر جمله بر اساس تعداد دفعات استفاده از کلمه در آن است.

هر جمله ای که بیشتر کلمات را به تنهایی ارائه کند، جمله ای ضروری محسوب می شود با این حال، برخی ممکن است با مخفف آن موافق نباشند در بیشتر موارد، این صفحه برای خلاصه کردن منابع و مقالات یا سایر اسناد توضیحی مناسب است علاوه بر این، تعداد اختصارات در این سایت محدود است و بنابراین برای خلاصه کردن داستان‌های تخیلی مانند مکان‌ها، افراد یا داستان‌های تخیلی و غیرداستانی به خوبی کار نمی‌کند.

5- ابزار SummarizeBot

SummarizeBot در واقع نه تنها یک صرفه جویی در زمان است، بلکه خلاصه های متنی دقیقی را نیز ارائه می دهد و به متراکم کردن تکه های بزرگ محتوای متن شما برای درک آسان تر کمک می کند.

این ابزار به شما این امکان را می دهد که زمان خود را بهتر صرف تجزیه و تحلیل مطالب مهم و مهم کنید. بنابراین، با صرف زمان کمتر برای خواندن، بیشتر به دست می آورید و متن را درک می کنید.

این ابزار دارای هوش مصنوعی است و می تواند یک سند، فایل چند رسانه ای یا آدرس وب سایت را تجزیه و تحلیل کند و ایده ها و مضامین اصلی آن را استخراج کند. سپس خلاصه ای کوتاه از این موضوعات ارائه می کند.

با این ربات می توانید مطالب را با لینک های سایت های دیگر خلاصه کنید و نتایج خوب و مفیدی بگیرید. اگر یک کسب و کار خصوصی دارید، SummarizeBot به شما کمک می کند تا با ایجاد نسخه های بهتر از داده های مختلف، شکل و ساختاری به اطلاعات بدون ساختار بدهید.

این ابزار همچنین از فناوری‌های مختلفی برای ارائه بهترین نتایج کوتاه‌سازی استفاده می‌کند و نه تنها بدون آگهی است، بلکه استفاده از آن آسان است و در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند.

علاوه بر این، پس از اتمام خلاصه‌سازی محتوای خود، می‌توانید آن را به فرمت‌های PDF، DOC، mp3، JPG، TXT و بسیاری از فرمت‌های دیگر صادر کنید. این سایت تقریباً از همه زبان ها پشتیبانی می کند.

SummarizeBot محدودیتی برای کاراکتر ندارد و به شما امکان می دهد هر فایل یا آدرسی را که می خواهید وارد کنید.

فقط SummarizeBot وب سایت ندارد و برای استفاده از آن باید وارد اکانت فیسبوک یا اسلک خود شوید در غیر این صورت نمی توانید از امکانات آن استفاده کنید.