مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

موسیقی و تاثیرات آن بر کودکان


بر اساس تحقیقات محققان و روانشناسان، بخش بزرگ و مهمی از شکل گیری شخصیت کودک ما در دوران کودکی اوست. از اهمیت این دوران در زندگی و آینده فرزندمان آگاه باشیم. باید حتی الامکان حواسمان به این زمان گرانبها باشد و از راهکارهای مناسب برای رشد هوش و خلاقیت او استفاده کنیم. یکی از مواردی که بر رشد فکری و خلاقیت کودکان تأثیر می گذارد، استفاده از موسیقی در زندگی آنهاست. تاثیر موسیقی بر بدن انسان; مشابه ورزش برای سلامت روحی و جسمی.

تأثیر موسیقی در رشد هوش و خلاقیت کودکان به قدری زیاد و مهم است که امروزه در بسیاری از مراکز آموزشی مانند مهدکودک ها، پیش دبستانی ها و مدارس از موسیقی و آموزش آن به عنوان یکی از فعالیت های مهم آموزشی یاد می شود. جالب است بدانید که دانشمندان متوجه شده اند که نوزادان مدت ها قبل از اینکه معنی کلمات را بفهمند ملودی آهنگ ها را تشخیص می دهند. به همین دلیل هنگام خواب نوزادان از موسیقی ملایم استفاده می کنند تا به آرامش بیشتر آنها کمک کند. با توجه به این موارد می توان به اهمیت موسیقی در بهبود کیفیت زندگی و سلامت کودک پی برد.

چگونه موسیقی می تواند هوش کودک را افزایش دهد؟

والدین از بدو تولد از موسیقی برای تسکین، ابراز عشق و شادی و حتی پیوند با نوزادشان استفاده می کنند. مهمتر از آن، دانستن این نکته که موسیقی به راحتی می تواند تأثیر مثبتی بر رشد شناختی و فکری کودک داشته باشد و حتی مهارت های اجتماعی را بهبود بخشد، استفاده از موسیقی را از نوزادی تا تولد برجسته می کند. به کودک می دهد موسیقی به بهبود کیفیت زندگی افراد و فراموش کردن بسیاری از دردها و رنج ها گفته می شود. موسیقی برای کودکان در هر سنی مفید است. شاید شنیده باشید که پزشکان معتقدند کودکانی که در دوران بارداری از گوش دادن منظم موسیقی سود می برند، پس از تولد به موسیقی علاقه مند می شوند و استعداد و باهوشی بیشتری نسبت به کودکان هم سن و سال خود خواهند داشت. اتفاق افتاد. برای دانلود بهترین آهنگ ها برا کودکان به سایت موزیک باران مراجعه نمایید.

موسیقی در تمام زمینه های پرورش استعداد کودکان به ویژه در آمادگی برای مدرسه و در زمینه هایی مانند یادگیری زبان و مهارت خواندن بسیار موثر است. گفته می شود که نواختن آلات موسیقی می تواند یادگیری و درک ریاضی را بهبود بخشد و حتی نمرات مدرسه را در کودک بهبود بخشد. یک مطالعه در سال 2016 در موسسه مغز و خلاقیت دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داد که تجربیات موسیقی در دوران کودکی می تواند رشد مغز را تسریع کند و در افزایش خلاقیت انسان موثر باشد. افراد خلاق قدرت حل مشکلات را دارند و در مواجهه با یک مشکل به راحتی با استفاده از راه حل های مختلف آن را حل می کنند.

موسیقی برای کودکان چه معنایی دارد؟

هوش کودک علاوه بر ارثی بودن، از محیط اطراف نیز قابل کسب و دریافت است. کودکانی که موسیقی می نوازند از هوش اجتماعی و ریاضی بهتری نسبت به همسالان خود برخوردارند و خلاقیت را در این کودکان بیشتر از سایرین تحریک می کنند. دانشمندان موسیقی را به عنوان تمرینی برای مغز معرفی کرده اند، موسیقی بیان احساسات از طریق نت ها و صداها است و اگر با دقت نگاه کنید متوجه خواهید شد که ارتباط مهمی بین نت ها و ریاضیات وجود دارد. نیمکره چپ مغز ما تحلیلی است و تحت تاثیر موسیقی است و علاوه بر آن مهارت های حرکتی نیز با این قسمت مرتبط است. بنابراین با گوش دادن به موسیقی می توان مهارت های حرکتی متناسب با آن را کنترل کرد.

موسیقی به راحتی آدرنالین را در بدن کودک بالا می برد و احساسات شادی را ایجاد می کند. نواختن نت باعث آرامش کودک می شود و قدرت ذهن او بسیار افزایش می یابد. تحقیقات ثابت کرده است که کودکان علاقه مند به موسیقی راه حل های متفاوتی برای مشکلات دارند.

بهترین راه برای افزایش خلاقیت در کودکان را بشناسید

ارتباط مستقیمی بین یادگیری موسیقی، نواختن آن و افزایش فعالیت مغز وجود دارد. بسیاری از دانشمندان و محققین در این زمینه دریافته اند که گوش دادن و به خصوص پخش موسیقی باعث تحریک نورون های مغز شده و به طور مداوم پیام های عصبی را به سلول های مغز می فرستد که به نوبه خود قسمت های بینایی و شنوایی و قشر حرکتی مغز را فعال می کند. و به همین دلیل هوش کودک مدام افزایش می یابد. به عبارت دیگر ذهن و بدن کودک همزمان دارای فعالیت های مفیدی است و این جنبه در افزایش هوش و خلاقیت کودک بسیار موثر است. به عنوان مثال آلبرت انیشتین همیشه در کلام خود می گفت: "من از شش سالگی با نواختن موسیقی رویاهایم را زنده کردم."

بنابراین می توان گفت که یادگیری موسیقی از سنین پایین به کودکان کمک می کند تا صداها و معانی بسیاری از کلمات را یاد بگیرند. علاوه بر این، رقص با موسیقی، مهارت های حرکتی کودکان را توسعه می دهد و مهمتر از همه، به آنها اجازه می دهد تا بیان، حرکات ذهن و بدن خود را هماهنگ کنند. یک راه خوب برای تقویت حافظه کودکان استفاده از موسیقی است. گوش دادن به موسیقی ناحیه شنوایی را فعال می کند و از شبکه های عصبی گسترده در مغز استفاده می کند و مانند موتوری است که نواحی احساسی و خلاق مغز را روشن می کند.

کودکان و موسیقی

کودکان خردسال عاشق رقصیدن و حرکت به سمت موسیقی هستند و موسیقی را می توان عامل اصلی در حفظ بسیاری از قافیه های آنها دانست. وقتی کودک بزرگ می شود، دوست دارد خودش شعر و موسیقی بخواند و اجرا کند، بنابراین بیشتر بچه های مدرسه ای مجذوب آهنگ های تک نوازی کودکان می شوند و دوست دارند نقش خواننده و نوازنده را بازی کنند. در سنین مدرسه، بسیاری از کودکان شروع به ابراز علاقه به موسیقی و نواختن آن می کنند. در نوجوانی عشق به موسیقی و آواز به اوج خود رسید. امروزه برای بهره مندی بیشتر از استفاده از موسیقی در رشد هوش و خلاقیت کودک، بهتر است او را در ابتدای تولید و حتی در دوران جنینی با موسیقی آشنا کنیم.

اخرین حرف

لذت گوش دادن به موسیقی، به خصوص موسیقی آرامش بخش، بر هیچکس پوشیده نیست. حال تصور کنید که خود موسیقی و نواختن آن می تواند به راحتی توانایی های عاطفی، اجتماعی و شناختی کودک را افزایش دهد و همچنین زندگی کودک را سرشار از عشق و محبت کند. بسیاری از روانشناسان بر این باورند که موسیقی درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، بیش فعالی و حتی بیماران صرع معجزه می کند. نواختن موسیقی ذهن خلاق کودک را تحریک می کند و بسیاری از مهارت های اجتماعی را در مدت کوتاهی به او می آموزد. بنابراین می توان گفت که بهترین راه برای رشد همزمان هوش و خلاقیت کودکان استفاده از موسیقی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد