مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

کارتریج چیست؟

الگو چیست؟ انواع کارتریج برای پرینترهای لیزری و جوهرافشان

صرف نظر از اینکه چاپگر در خانه دارید یا از این محصول در محل کار استفاده می کنید، در هر صورت دانستن برخی از ویژگی های مهم این محصول مهم است. یکی از مهمترین قطعات هر چاپگر کارتریج است. این قطعه ضربان قلب هر چاپگری است و عملکرد محصول به سلامت و حتی کیفیت آن بستگی دارد. اگر با عملکرد این قطعه قابل مصرف و قابل جابجایی در چاپگر آشنا نیستید، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله شما را با انواع کارتریج و کاربرد آنها آشنا می کنیم و کارتریج پرینترهای لیزری و جوهرافشان را به شما معرفی می کنیم.

کارتریج چیست و چه کاربردی در چاپ دارد؟

اگر از شخص تصادفی بپرسید کارتریج چیست، اکثر آنها این قسمت را به عنوان چیزی که مسئول چاپ جوهر یا اسناد در چاپگر است توضیح می دهند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، وقت آن رسیده که از شر این باور غلط خلاص شوید و ماهیت واقعی آن را بشناسید.

کارتریج چاپگر

کارتریج جوهر به محفظه ای استوانه ای اطلاق می شود که جوهر یا مواد دیگر را در خود جای می دهد و برای استفاده در انواع مختلف طراحی شده است.این ظرف در تجهیزات چاپگر استفاده می شود، چنین مفهومی نیز وجود دارد. و نگهداری مواد مورد استفاده در فرآیند چاپ البته این ماده در چاپگرهای مختلف جلوه خاصی دارد. که در قسمت های بعدی به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

بسته به نوع چاپگری که دارید، کارتریج چاپ شما مقدار مشخصی جوهر یا تونر را ذخیره می کند. در فرآیند چاپ، این مواد از طریق نازل یا درام به کاغذ مورد نظر می رسد و فرآیند چاپ انجام می شود. تونر و کارتریج جوهر مورد استفاده در پرینترهای لیزری و جوهرافشان به ترتیب هر کدام عملکرد خاصی دارند که در ادامه به معرفی این کارکردها و مزایای آنها می پردازیم.

کارتریج حساس ترین و مهم ترین قسمت این نوع ماشین های اداری است و بسته به نوع چاپگر، عملکردهای متفاوتی را ارائه می دهد. چاپگرها به دو دسته جوهرافشان و لیزری تقسیم می شوند. یک چاپگر جوهر افشان فرآیند چاپ را با آزاد کردن جوهر پیش می‌برد، در حالی که چاپگر لیزری از تونر و فناوری لیزری برای انتقال اطلاعات به صفحه استفاده می‌کند.

کارتریج در چاپگر جوهر افشان

قبل از یادگیری نحوه کار کارتریج جوهر در چاپگر جوهر افشان، بد نیست به طور مختصر در مورد این نوع چاپگر توضیح دهید. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست از جوهر برای چاپ استفاده می کنند. بدون تماس مستقیم با کاغذ؛ این جوهر روی سطح خود پخش می شود و فایل مورد نظر را با کیفیت خوبی روی کاغذ چاپ می کند. جوهر رنگی یا رنگدانه پرینترهای جوهرافشان به صورت رنگی یا مشکی در دسترس مصرف کنندگان است.

کارتریج پرینتر جوهرافشان در واقع مخزن ذخیره جوهر مورد استفاده در این نوع چاپگر است. این مدل از یک سر و چند نازل تشکیل شده که روی این سر قرار گرفته و جوهر را روی کاغذ می پاشند. همانطور که در بخش قبل ذکر شد، جوهر مورد استفاده در چاپگرهای جوهرافشان رنگی یا رنگدانه است. بر این اساس کارتریج های جوهر نیز به دو دسته «رنگ» و «رنگدانه» تقسیم می شوند:

رنگ: این نوع رنگ حاوی رنگ است.

رنگ: جوهر موجود حاوی رنگدانه است.

با توجه به نحوه جریان جوهر روی کاغذ به دو دسته زیر تقسیم می شود:

حرارتی: در این نوع یک جریان حرارتی در داخل کارتریج وجود دارد که پس از گرم شدن جوهر باعث پاشش آن بر روی سند می شود.

پیزوالکتریک: در این مدل از کریستال های پیزوالکتریک در لوله ها استفاده شده است که وظیفه کنترل پراکندگی جوهر در صفحه را بر عهده دارند.

بخشی از کارتریج جوهر

این قطعه در چاپگر جوهرافشان دارای دو بخش اصلی است:

بدن

سر

مزایای کارتریج جوهر

اکنون که با کارتریج جوهر و نحوه کار آن آشنا شدید، نوبت به معرفی مزایای این قطعه می رسد. مهمترین مزایای آن:

آنها قیمت مناسبی دارند و گزینه های اقتصادی برای استفاده خانگی در نظر گرفته می شوند.

جوهرهای چاپ شده روی اسناد برای خشک شدن نیازی به گرما ندارند

اسناد چاپ شده توسط آنها کیفیت بسیار خوبی دارد.


تونر یا کارتریج لیزری در چاپگر لیزری

با پیشرفت علم و فناوری، دنیای چاپگرها نیز با تغییرات عمده ای مواجه شده است. یکی از این پیشرفت‌های مهم که بر فرآیند چاپ در سازمان‌ها تأثیر زیادی گذاشت، ورود پرینترهای لیزری به بازار بود. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال 1975 وارد بازار شد و توانست با ویژگی ها و عملکرد عالی خود توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پرینترهای لیزری که امروزه در بازار می بینیم آخرین نسل پرینترهای لیزری قدیمی هستند و دارای ویژگی های بسیار کاربردی و منحصر به فردی هستند.



تونر چیست؟

مخزن مواد مورد نیاز برای چاپ در چاپگر لیزری به عنوان کارتریج نیز شناخته می شود. اما این کارتریج که کاربران از آن به عنوان لیزر یا تونر یاد می کنند، حاوی ماده بسیار متفاوتی در آن است. مواد ذخیره شده در آن جوهر نام دارد که در واقع ترکیبی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. این پودر فشرده از طریق قطعه ای به نام "درام" به کاغذ منتقل می شود. به عبارت دیگر جوهر موجود در این نوع دارای بار منفی است و بنابراین با بار مثبت به کاغذ می چسبد و چاپ انجام می شود.


اجزای کارتریج پرینتر لیزری

در زیر برخی از قطعات و اجزای اصلی این قسمت از چاپگر لیزری آورده شده است:

نگوما

تونر

دکتر بلید

مکانیک

تعمیر واحد

سایت اینترنتی

تیغه (تیغه تمیز)

درام شاتر

تسمه نقاله

جوهره ی صورت

تراشه I-electronic


مزایای کارتریج تونر

در زیر برخی از مزیت های مهم کارتریج های پرینتر لیزری را که باعث شده است در بازار بسیار مورد توجه قرار گیرد، معرفی می کنیم:

سرعت چاپ بسیار سریع است

بارگذاری

ظرفیت چاپ بالا

عمر طولانی تر از نوع جوهر

بله، همچنین شایان ذکر است که کارتریج های لیزری و پرینترهای لیزری معمولاً گران تر از جوهر افشان هستند. از این رو این دستگاه ها برای ادارات و سازمان هایی با حجم چاپ روزانه بالا بهترین انتخاب هستند.



کارتریج قابل بوت چیست؟

این همان کارتریج اصلی این شرکت است، اما کوچکتر از شارژ کامل و با تونر کمتر در مخزن. هنگام خرید چاپگر، معمولاً یک استارت به همراه دارد که همانطور که از نام آن پیداست، توسط سازنده برای راه اندازی چاپگر در چاپگر تعبیه شده است. از آنجایی که مخزن تونر به طور کامل شارژ نمی شود، ظرفیت چاپ کمتری دارد، اما می توان از آن استفاده کرد. قابلیت شارژ مجدد و افزودن تونر را دارد، می توان آن را بارها شارژ و استفاده کرد. بنابراین، توصیه می شود یک چاپگر با کارتریج استارتر اصلی خریداری کنید و پس از اتمام تونر آن را شارژ کنید.

لازم به ذکر است که برخی از فروشندگان کارتریج استارت را از دستگاه های چاپگر جدا می کنند و قیمت چاپگر را کمی پایین تر در نظر می گیرند. اگر چاپگر بدون آن بخرید، باید کارتریج طرح دار یا اصل را با قیمت بالاتر بخرید و قیمت چاپگر در این حالت بالاتر خواهد بود.


چه زمانی باید کارتریج چاپگر را تعویض کنیم؟

امروزه کارتریج های پرینتر جوهر افشان رنگی آبی، مشکی، سفید و قرمز در بازار موجود است و افراد می توانند با توجه به نیاز خود اقدام به خرید آن نمایند. اما مهمترین نکته در این زمینه نحوه نگهداری و تعویض به موقع آنهاست. در واقع حساسیت بالای این قطعه مهم همواره توصیه های زیادی در خصوص نگهداری از آن ارائه کرده است.

به عنوان مثال، شما باید بارها پیام تمام شدن جوهر را در چاپگر خود دیده باشید. این پیام به شما اطلاع می دهد که زمان تعویض آن فرا رسیده است. همچنین اثبات ما این است که در صورت وجود خطاهای زیاد در دستگاه و مشکلات چاپ، بروید و کارتریج را تعویض کنید. یعنی اگر رنگ چاپگر ناپدید شد، فقط باید جوهر را بارگیری کنید و سیستم عامل دستگاه را به روز کنید تا به آنچه می خواهید برسید. بیشتر صحبت خواهیم کرد، با ما بمانید.


نحوه نگهداری از کارتریج چاپگر

کارتریج ها منبع اصلی تامین رنگ برای چاپگرها هستند و وجود هر گونه مشکل یا آسیب می تواند روند کار چاپگر را مختل کند. بنابراین، باید آنها را به بهترین شکل حفظ کرد. در واقع اگر از نشت جوهر جلوگیری نشود، به سرعت خشک می شود و قابل پر نمی شود و هزینه شما را دو برابر می کند. در زیر برخی از بهترین روش های موجود برای محافظت از آنها را ارائه می دهیم.

روش اول:

اگر با چاپگرهای جوهر افشان کار می کنید، باید بدانید که جوهر کار چاپ را انجام می دهد. بنابراین همیشه مقداری جوهر در سر و سوراخ ها نگه می دارد. و اگر از دستگاه استفاده نکنید، آن جوهر خشک می شود و سوراخ های کارتریج را مسدود می کند. برای جلوگیری از چنین مشکلی؛ همیشه جوهر را دوباره پر کنید.

روش دوم:

هرگز کارتریج ها را در جای گرم نگهداری نکنید. این باعث می شود هوای موجود در آن منبسط شود و باعث نشتی شود. اگر از مخزن استفاده می کنید باید بدانید که به دلیل کارکرد چاپگر مقداری جوهر در هد جمع می شود. بنابراین توصیه می شود برای بهبود کیفیت چاپ، هد را ماهی یک بار یا بعد از هر 100 صفحه چاپ شده روی کاغذ مرطوب قرار دهید تا جوهرهای باقیمانده پاک شود.


روش سوم:

هنگامی که کارتریج را در چاپگر قرار می دهید، باید کاملاً سوخته باشد. زیرا نباید به سوزن داخل چاپگر و تراشه طلای روی آن آسیب وارد کنید. در صورت برخورد و آسیب، مدارها قطع شده و ارتباط بین چاپگر و کارتریج قطع می شود.


نکاتی که برای خرید کارتریج چاپگر باید بدانید

انواع مختلفی از کارتریج ها در بازار وجود دارد، اما چگونه بهترین محصول را برای چاپگر خود انتخاب می کنید؟ در این میان ما راهنمای کاملی را در اختیار شما قرار می دهیم:


نوع و مدل چاپگر خود را بررسی کنید

چاپگرها بر حسب نوع کارتریج های خاص خود را دارند (لیزر یا جوهر افشان) و شما باید دستگاه سازگار را انتخاب کنید. از طرف دیگر، نباید بین مدل های مختلف چاپگر تفاوتی وجود داشته باشد. معمولاً هنگام خرید چاپگر، دفترچه راهنما دریافت می کنید که حاوی اطلاعاتی درباره کارتریج های سازگار با دستگاه شما است. حتی اگر این دفترچه راهنما را ندارید، نگران نباشید، می توانید اطلاعات کامل در مورد آن را در وب سایت سازنده چاپگر دریافت کنید.


به رنگ چاپ دقت کنید

دومین نکته ای که در خرید کارتریج باید به آن توجه کرد رنگ آنهاست. برای پرینترهای لیزری تک رنگ، این انتخاب بسیار آسان است زیرا چاپگر فقط از انواع خاصی از کارتریج ها پشتیبانی می کند و یک جستجوی سریع در اینترنت مدلی سازگار برای چاپگر شما پیدا می کند.

این مشکل به ویژه در دستگاه های لیزر دشوار است. زیرا باید شرایط مختلف را در نظر گرفت. به عنوان مثال، چه رنگی می خواهید کاغذ را چاپ کنید، پس از آن مهم است که شماره مربوط به کارتریج را پیدا کنید. به عنوان مثال چاپگرهای HP، شماره کارتریج آنها با حرف A شروع می شود.


کنترل کیفیت

کارتریج های موجود در بازار امروزه به سه دسته با کیفیت، اصلی، طرح اصلی و معمولی تقسیم می شوند. خب همونطور که حدس میزنین نوع اصلیش ساخت خود سازنده های بزرگ هستن، کارتریج های طرح اصلی از نظر کیفیت به اصل نزدیک هستن (قابل مقایسه) ولی سازنده های مختلفی دارن. بنابراین قیمت آنها پایین است. همین قیمت پایین و نزدیکی به نوع اصلی نیز دلیلی است که مردم ترجیح می دهند طرح های اصلی را خریداری کنند. البته توصیه می کنیم برای خرید کارتریج های طرح اصلی به یک شرکت معتبر و معتبر مراجعه کنید تا به چاپگر خود آسیبی وارد نشود.


به برند توجه کنید

این روزها پرینترهای سامسونگ، کانن و اچ پی از معروف ترین برندهای فعال در این صنعت هستند که هر کدام کارتریج های اصلی خود را برای دستگاه های خود تولید می کنند. البته خرید اصل این برندها از نظر کیفیت خیلی بهتر و موثرتر نیست. اگر چاپگر شما سامسونگ است، توصیه می شود کارتریج های برند HP را خریداری نکنید. زیرا گاهی این ناسازگاری پاسخگوی نیاز کاربران نبود.


مراقب چاپگر خود باشید

در برخی مشاغل، ماشین تحریر یکی از مهم ترین ماشین های اداری است که به دفعات در روز مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین قطعات آن را در نظر نگیرید و در مواقعی که نیاز به تعویض دارید به سراغ بهترین محصولات بروید. شاید هرچه کیفیت کارتریج استفاده شده در چاپگر بالاتر باشد، خروجی بهتری خواهد داشت.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد خرید، تعویض یا شارژ کارتریج می توانید با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات کامل تری در این مورد در اختیار شما قرار دهند.


آخرین کلمه

مطالب ذکر شده در این مقاله اطلاعات کلی در مورد کارتریج های پرینتر جوهرافشان و پرینترهای لیزری و مزایای هر کدام را در اختیار شما قرار می دهد. با این حال، اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، حتماً مقالات مرتبط را بررسی کنید یا با همکاران ما تماس بگیرید. برای تهیه کارتریج پرینتر خود و مشاهده قیمت آن می توانید از طریق لینک زیر به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا مراجعه نمایید.

مقاله کامل: کارتریج چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد