مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

مروری بر تاثیرات سیگار بر روی شکل گیری دندان ها


همانطور که قبلا ذکر شد، سیگار می تواند تاثیر قابل توجهی بر ساختار دندان شما داشته باشد. سیگار کشیدن همچنین می تواند دندان های شما را تغییر رنگ دهد. زرد شدن و لک شدن دندان ها یکی از مهم ترین عواملی است که در اثر سیگار کشیدن ایجاد می شود. دندان‌های دارای روکش کامپوزیت نسبت به دندان‌های طبیعی بیشتر در معرض خطر تغییر رنگ هستند و دندان‌های سرامیکی که در کامپوزیت‌های دندانی استفاده می‌شوند ممکن است نسبت به سیگار کشیدن حساس‌تر باشند. به همین دلیل مطب ها و دندانپزشکان به افرادی که کامپوزیت می خواهند از سیگار کشیدن خودداری کنند. اثرات سیگار نه تنها می تواند رنگ مخلوط را تغییر دهد، بلکه پیوند بین مینای دندان و مخلوط را به طور کامل از بین می برد. بنابراین، اگر به مدت طولانی سیگار بکشید، متوجه دور شدن لثه ها از دندان خواهید شد. در زیر به تاثیرات مهم سیگار بر روی دندان های کامپوزیت می پردازیم.


تفاوت بین کامپوزیت و لمینت چیست؟

تخته چند لایه

روکش های سرامیکی شبیه ناخن های مصنوعی هستند، اما برای دندان ساخته شده اند و مستقیماً روی دندان قرار می گیرند. این روکش ها جلوه ای بسیار طبیعی و زیبا برای دندان های شما ایجاد می کنند. خاصیت نیمه شفاف سرامیک ها به عنوان انعکاس نور روی مینای دندان طبیعی به نظر می رسد و ظاهری درخشان ایجاد می کند. این نوع روکش ها برای ایجاد ظاهری شبیه به دندان های طبیعی استفاده می شوند تا مشکلات پیچیده تری را با ظاهر دندان های طبیعی پوشش دهند و لبخندی واقعاً زیبا را به شما هدیه دهند که تا حد امکان به یک لبخند واقعی نزدیک است. البته برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله لیست تجهیزات دندانپزشکی را مطالعه کنید.


پرداخت کامپوزیت

لایه کامپوزیتی جدید از رزین دندان مورد استفاده در پر کردن آنها بدون آسیب رساندن به ساختار دندان جلوه های زیبایی ایجاد و تولید می کنند و عمر طولانی دارند.

در روکش ها، رزین های طبیعی همرنگ دندان به طور یکنواخت روی دندان ها قرار می گیرند و پس از سفت شدن مناسب با لیزر روی لبخند بیمار جلوه بهتری پیدا می کنند. از این مواد برای درمان مشکلات جزئی مانند لق شدن دندان ها، پوسیدگی و ناهماهنگی دندان های طبیعی استفاده می شود.


برای به دست آوردن کامپوزیت های سالم و زیبا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر می توانید سیگار را ترک کنید. البته! سیگار کشیدن پس از ترکیب، علاوه بر تغییر رنگ، خطر ابتلا به سرطان گلو و دهان را افزایش می دهد.

مقدار قهوه، چای و شراب را کاهش دهید.

اگر از ضربه های سخت استفاده کنید و اجسام سخت مانند یخ، مداد، هویج یا ناخن را بجوید، روکش های شما به سرعت فرسوده می شوند.

مراقبت خوب از دهان و دندان ها به طولانی شدن عمر آنها کمک می کند، بنابراین دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید. هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید و دندان های خود را چک کنید.


سیگار چه تاثیری بر ترکیب دندان ها دارد؟

پوسیدگی دندان

افرادی که از کامپوزیت های دندانی استفاده کرده اند، حفره های بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. دندان هایی که ونیرهای کامپوزیت دریافت کرده اند بیشتر در معرض پوسیدگی ناشی از دود سیگار هستند. در این شرایط فرد مجبور می شود ترکیب خود را گرفته و دندان های پوسیده خود را درمان کند.

توجه داشته باشید که مواد کامپوزیت اغلب در برابر دود مقاوم نیستند. بنابراین سیگار تاثیر زیادی بر پوسیدگی دندان دارد. متخصصان و دندانپزشکان توصیه می کنند قبل از ساخت کامپوزیت، سیگار را ترک کنید


آنالیز سریع زانو

سیگار کشیدن در افرادی که داروهای دندانپزشکی دریافت کرده اند منجر به التهاب لثه می شود. بهتر است بدانید که آنالیز سریع لثه در اطراف کامپوزیت دیده می شود. کامپوزیت می تواند به راحتی لثه ها را دفع کند و ظاهر دندان ها را تغییر دهد. از طرفی شیارهای نامنظمی برای تجمع میکروب ها ایجاد می شود. بنابراین، سیگار کشیدن باعث شل شدن کامپوزیت می شود.


تغییر رنگ دندان کامپوزیت

بد نیست بدانید کامپوزیت های دندانی از رزین های شیمیایی تولید می شوند. این لایه ها می توانند رنگ کامپوزیت را تغییر دهند. از طرف دیگر دود سیگار دارای رنگدانه های قهوه ای است.

به همین دلیل، سیگار به طور کامل رنگ مخلوط را تغییر می دهد. لازم به ذکر است که اگر ظرف 48 ساعت پس از دریافت کیت خود سیگار بکشید، رنگ کیت شما کاملا تغییر می کند.


آیا روکش های چینی می توانند در برابر سیگار مقاومت کنند؟

در قسمت قبل به بررسی تاثیرات سیگار بر روی دندان های کامپوزیت پرداختیم. همانطور که گفته شد سیگار در تغییر رنگ ترکیبات بسیار موثر است. این امر باعث می شود بسیاری از افراد قبل از دریافت ترکیب، سیگار را به طور کامل ترک کنند. البته نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که بهتر است برای کمپوست خود از ورق های سرامیکی استفاده کنید. زیرا این مدل از برگه ها می تواند مقاومت نسبتا بالایی در برابر سیگار کشیدن داشته باشد. اما پس از مدتی بروشورها نیز آسیب می بینند. علاوه بر این امکان حذف و جداسازی ترکیبات وجود دارد. بنابراین بهتر است قبل از دریافت روکش های سرامیکی سیگار را به طور کامل ترک کنید. اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند که سیگار کشیدن می تواند باعث فرسودگی سریع این ترکیب شود.


آیا می توان با کامپوزیت های روکش سیگار کشید؟

روکش ها از سرامیک یا رزین دندان ساخته می شوند. رزین ها به اندازه دندان های طبیعی شما در برابر سیگار کشیدن مقاوم نیستند و کشیدن سیگار پس از کامپوزیت باعث تغییر رنگ آن ها در طول زمان می شود.

لکه های دندان در تماس با مواد غذایی دارای رنگدانه بالا مانند قهوه، چای، دود سیگار و شراب پخش می شوند و احتمال پوسیدگی دندان های کامپوزیت نیز افزایش می یابد.


بنابراین توصیه می شود قبل از استفاده از روکش دندان، سیگار را ترک کنید.

بهترین رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان چیست؟

به خاطر داشته باشید که سیگار کشیدن تنها یکی از عواملی است که باعث تغییر رنگ دندان های مرکب می شود. اگر رژیم غذایی خود را به درستی رعایت نکنید، دندان های کامپوزیت به راحتی می توانند تغییر رنگ دهند. سعی کنید مصرف قهوه و چای را در طول وعده های غذایی به حداقل برسانید. غذاهای حاوی رنگ و اسید به مرور زمان رنگ کامپوزیت را تغییر می دهند. به همین دلیل افراد سیگاری می توانند با رعایت رژیم غذایی مناسب از تغییر رنگ کامپوزیت جلوگیری کنند. به علاوه، لبخندی زیباتر و دندان های درخشان تر داشته باشید.


معاینات منظم دندانپزشکی

همه باید دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنند. افرادی که آمالگام دندانی دریافت کرده اند دندان های بسیار حساسی دارند. بنابراین این افراد باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنند. اگر این افراد دندان های پوسیده یا بیماری لثه دارند، باید درمان را در اسرع وقت شروع کنند.


آیا قبل از کامپوزیت دندان باید لایه برداری انجام شود؟

دندانپزشکان معمولاً شستشو را قبل از کامپوزیت های دندان توصیه می کنند. بسیار مهم است که افرادی که قرار است دندانپزشکی جامع انجام دهند، مشکلات دهان و دندان و پوسیدگی دندان خود را درمان کنند. این مشکل بیشتر برای افراد سیگاری مرتبط است. اگر مشکلات دهان و دندان به موقع درمان نشود، فرد به مرور زمان دچار عفونت دندان و لثه می شود. این عفونت می تواند به راحتی شعله ور شود.


سیگار چگونه دندان ها را زرد می کند؟

سیگار علاوه بر آسیب رساندن به سلامت انسان، نقش مهمی در تغییر رنگ دندان ها نیز دارد. محصولات تنباکو، به ویژه سیگار، دندان ها را لکه دار می کنند و به تدریج تغییر رنگ می دهند. رسوبات تیره در دود سیگار به مینا یا ترکیب دندان می چسبد و باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.

نیکوتین بی رنگ نیز با قرار گرفتن در معرض هوا تغییر رنگ داده و زرد می شود. به همین دلیل استعمال دخانیات بعد از کامپوزیت یا مصرف تنباکوهای حاوی نیکوتین مانند سیگار یا جویدن تنباکو باعث تغییر رنگ کامپوزیت دندان به زرد یا قهوه ای روشن می شود.


اخرین حرف

در این مقاله با تاثیرات سیگار بر روی مخلوط آشنا شدید. شما همچنین اقدامات احتیاطی مهم را می دانید. اگر سوال یا نظری دارید در نظرات بنویسید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.


متن کامل مقاله را بخوانید: https://realtimedentist.com/1401/03/بهترین-دندانپزشکان-کرج/ 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد