مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

8 راه‌های خلاقانه برای بهبود تومور مغزی بدخیم


تومورهای مغزی تودههایی از سلولها هستند که با رشد سریع خود بافتهای حساس مغز را تحت فشار قرار میدهند. به ندرت پیش می آید که وراثت ژنتیکی علت تومور مغز باشد. هدف از رادیوتراپی، تخریب تومور مغزی و یا پیشگیری از رشد آن می باشد. آیا تومور مغزی بدخیم قابل درمان است؟ بر خلاف تصور عامه مردم، تومور مغزی در خانم ها و آقایان به یک شکل نمی باشد. در نتیجه برای مشخص کردن طول عمر بیماران تومور مغزی حتما باید این شرایط بررسی شده و برای افزایش طول عمر آنها عمل ها و درمان های مختلفی صورت گیرد. در گرید ۱ این تومور بیش از ۹۰ درصد از بیماران بهبود یافته اند. تنها حدود ۵ تا ۱۰ درصد افراد مبتلا به تومور مغزی سابقه خانوادگی تومور مغزی دارند. در عین حال، در بسیاری از اوقات، وضعیت سلامت و سابقه بیماری ها و یا سرطان های قبلی و همزمان فعلی بیمار نیز در تعیین سیر بیماری و مدت زمانی که بعد از تشخیص تومور فرد بیمار زنده می ماند دخیلند.

آیا سابقه فامیلی ابتلا به سرطان دارید؟ اکثر سرطان های مغز از نوع تومور مغزی ثانویه است. همه نشانگرهای مغزی یکسان نیستند. تقریبا همه گلیوماها در کودکان از نوع آستروسیتوم هستند. گلیوبلاستوما از سلولهای گلیال به نام آستروسیت تشکیل میشوند که سریعترین رشد را در بین تومورهای آستروسیتوم دارد. منشأ تومورهای اپاندیموم سلولهای اپاندیمی (سلولهای گلیال شعاعی) است. برخلاف دسته نخست، تومورهای مغزی بدخیم به عنوان سرطانی محسوب شده و اغلب آنها جزو تومورهای مغزی ثانویه و متاستازی دسته بندی می شوند. برای هشت نشانه خاموش اما جدی تومور مغزی و اینکه برای آنها باید به پزشک مراجعه کنید یا خیر ادامه مطلب را بخوانید. با این ارزیابی مشخص میشود که آیا سلولهای سرطانی به غشای مننژ سرایت کردهاند یا خیر. نکته مهم در وجه تمایز انواع تومور اولیه و ثانویه، سرایت آثار بیماری از سلولی سرطانی به بخشهای دیگری از بدن است. تا به حال در بسیاری از موارد پزشکی، متخصصان علت مشخصی برای ایجاد سلولهای تومور پیدا نکرده اند. در موارد نادری، مننژیوم میتواند بدخیم هم باشد. اگر بخواهیم فراوانی ارائه را بهعنوان مرجع در نظر بگیریم، شایعترین ضایعات بدخیم در مغز متاستازها هستند. تومورهای آستروسیتوما شایعترین نوع گلیوما هستند که در سلولهای گلیال ستارهای شکل به نام آستروسیت به وجود میآید.

این تومورها در سلولهای گلیال ظاهر میشوند. تومورهای اولیه به تومورهای گلیال (منشأ گرفته از سلولهای گلیال مغز) یا غیرگلیال ( برخاسته از اعصاب، رگهای خونی و غدد مغزی) و خوشخیم (غیر سرطانی) و بدخیم (سرطانی) دستهبندی شدهاند. تومورهای ستون فقرات و تومورهای مغزی با هم تومورهای سیستم عصبی مرکزی (CNS) را شکل میدهند. درمان عمدتاً شامل تحریک سیستم ایمنی برای برخورد موثرتر با سرطان است. ایمونوتراپی که به آن روش بیولوژیکی هم گفته میشود نوعی درمان است که از سیستم ایمنی خود بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده میشود. بنابرانی بهتر است که نسبت به این علائم حساس باشید و آگاهانه و به موقع عمل کنید. علائم خاص زمانی ایجاد می شوند که قسمت خاصی از مغز به دلیل تومور خوب کار نمی کند. این کار بسیار بااحتیاط انجام میشود تا آسیب به نواحی عملکردی مغز به حداقل برسد. برای مشخص کردن طول عمر بیماران تومور مغزی حتما باید شرایط بیمار مورد بررسی قرار بگیرد، که برای افزایش طول عمر بیمار جراح درمان های مختلفی را روی بیمار مبتلا به تومور مغزی انجام خواهد داد.

طول عمر بیماران تومور مغزی بدخیم در طول عمر 5 ساله حدودا 20 درصد است. تقریباً ۷۸ درصد از تومورهای سرطانی مغز از نوع گلیوما هستند. برخی از تومورهای مغزی خوش خیم و برخی سرطانی یا بدخیم هستند. این امکان وجود دارد که تودههای خوش خیم با وارد کردن فشار یا آسیب به بافتهای مغز، عوارض و اختلالهای جدیدی را ایجاد کنند. مننژیومها معمولاً رشد آهسته دارند و در صورت امکان با جراحی برداشته میشوند. رادیوسرجری جراحی نیست زیرا نیازی به برش بافت ندارد. تغییرات منفی در موارد بالا ممکن است بیانگر تحت تأثیر قرار گرفتن بخشی از بافت بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مغز باشد. هنوز علت دقیق این تغییر ژنها مشخص نیست، اما مواجهه با اشعه و بعضی بیماریهای ژنتیکی و ارثی میتوانند در بعضی موارد عامل آن باشند. تشخیص تومور مغزی فرآیند تقریباً پیچیدهای است اما اغلب با بروز علائم و محتمل بودن تومور مغزی، پزشکان با تجویز آزمایشهای تصویربرداری تومور مغزی را تشخیص میدهند. پزشکان برای درمان تومور اغلب از روشهای ترکیبی استفاده میکنند. این روشهای تصویربرداری میتوانند اندازه و موقعیت دقیق تومور را با جزئیات خاص نشان دهند. تومورهای بدخیم: این تومورها سرطانی هستند، به سرعت رشد میکنند و میتوانند به سایر بخشهای مغز و نخاع گسترش پیدا کنند. تومورهای مغزی چه سرطانی باشند و چه غیر سرطانی میتوانند مشکلات جدی ایجاد کنند چراکه که جمجمه محکم است و فضایی برای گسترش تومور فراهم نمیکند.

همچنین وجود تومورهای کمتر شایع دیگر مانند اولیگودندروگلیوما، لیپوم، کرانیوفارنژیوم، تومورهای سلول زایا (که میتوانند هورمونهایی مانند بتا HCG تولید کنند)، همانژیوبلاستوما، اپاندیموم و.. تجویز دارو: داروهایی مانند مانیتول و کورتیکواستروئیدها (کورتونها) میتوانند به کاهش فشار داخل جمجمه کمک کنند. این تومورها در نزدیک عصب بینایی و غده هیپوفیز رشد می کنند. شناختهشدهترین این دسته، نوروما (مترادف شوانوما) عصب آکوستیک است، شایعترین تومور که در زاویه پانتو مخچه یافت میشود. نوروم آکوستیک یک تومور خوش خیم است که در عصب که گوش به مغز متصل میباشد و این نوع تومور قابل درمان است. در صورتی که تومور مغزی در زنان از نوع خوش خیم، کوچک، بدون علامت، با سرعت رشد اندک و در محلی غیر حساس باشد، به طور معمول جراح مغز و اعصاب شما تنها به نظارت و پایش ادواری تومور می پردازد. فرضیه دیگر برای دلیل افزایش تشخیص تومورهای مغزی خوش خیم در زنان این است که زنان به دلیل اهمیت دادن بیشتر به وضعیت سلامت و شنانه های خود، مراجعه بیشتری به متخصصان می کنند و در نتیجه تست های تشخیصی و تصویر برداری مغزی CT اسکن و MRI بیشتری نسبت به مردان دارند. معمولا از روش های پرتو درمانی ، شیمی درمانی و مصرف دارو در نهایت جراحی تومور مغزی و یا ترکیب این روش ها استفاده می کنند.

سردرد های طولانی مدت؛ در واقع این سردرد ها بیش از یک روز تا یک هفته ادامه دار می شود. دسته دوم تومورهایی هستند که در اثر گسترش سرطان از دیگر اندام ها به مغز ایجاد میشود. البته در برخی موارد جهشها از همان بدو تولد در سلولهای مغز وجود دارند و ممکن است بر اثر عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس یا مواد شیمایی، ژنهای خفته فعال شوند. در کنار موارد ذکر شده نیز، پزشکان برای تسکین برخی از علائم سرطان، داروهایی تجویز خواهند کرد. اگر اندازه تومور مغزی کوچک باشد و علائمی ایجاد نکند ممکن است پزشکان روند پایش و مراقبت با انجام آزمایشهای منظم و دورهای را مدنظر بگیرند. قبل از این آزمایشها، مایعی به نام ماده حاجب به یکی از رگهای بدن تزریق میشود که شناسایی تومور بهتر و واضحتر انجام شود. پزشک با استفاده از نتایج سی تی اسکن، ام آر آی و بقیه آزمایشها، تومور مغزی را تشخیص میدهد. در ام آر آی از یک رنگ مخصوص برای تشخیص تومور استفاده می شود.

تشخیص صحیح اول از همه به معاینه عصبی و ثانیاً برخی آزمایشهای ابزاری و آزمایشگاهی نیاز دارد که برای تعیین محل و طبقه بندی تومور مفید است. این تومورها رشد آهستهای دارند و معمولاً از قاعده جمجمه یعنی در محل اتصال مغز با ستون فقرات سرچشمه میگیرند. شیوع جدیترین نوع تومور مغزی یعنی گلیوبلاستوما با افزایش سن بیشتر میشود بنابراین تومورهای گلیوبلاستوما بیشتر در افراد مسن دیده میشود. تومورهای مغزی چگونه درمان میشوند؟ تومورهایی که از بافت مغز منشأ میگیرند تومورهای مغزی اولیه نامیده میشوند اما تومورهایی که از اندام دیگری به مغز مهاجرت کردهاند، تومورهای ثانویه یا تومورهای متاستاتیک هستند. مننژیوم و شوانومای سرطانی نادر است اما می تواند بسیار تهاجمی باشد. یک فرایند بسیار خاص که گاهی اوقات ممکن است کاملاً اشتباه باشد. نوعی پرتودرمانی است که از پرتوهای بسیار متمرکز (پرتوهای گاما یا پرتوهای پروتون) برای از بین بردن تومور استفاده میشود. تنگی رگهای خونی: برخی از افراد با تنگی رگهایی که خون و CSF را از مغز تخلیه میکند، متولد میشوند و در نتیجه این عامل باعث افزایش فشار در جمجمه میشود.

در این مقاله قصد داریم تومور مغزی را مورد مطالعه قرار دهیم. آیا تومور مغزی با دارو درمان می شود؟ اگر پزشک به تومور مغزی مشکوک شود، اسکن مغز اغلب با روش MR تجویز خواهد شد. داروهای شیمیدرمانی ممکن است بهصورت وریدی یا بهصورت قرص تجویز شوند. پزشک همچنین ممکن است سایر قسمتهای بدن مانند ریهها، روده بزرگ یا سینهها را نیز جهت ارزیابی مهاجرت سلولهای توموری معاینه کند. بااینحال، برخی افراد که دچار تومورهای مغزی هستند هرگز علائمی بروز نمیدهند زیرا تومور بهاندازهای بزرگ نمیشود که بافتهای اطراف خود را تحت فشار قرار دهد. البته تومور مغز چه سرطانی باشد چه خوشخیم بر عملکرد مغز و سلامت فرد تأثیر منفی دارند و اگر بهاندازه کافی بزرگ شوند بر اعصاب، رگهای خونی و بافت اطراف خود فشار تحمیل میکنند. شوانوما از سلولهای اطراف اعصاب منشأ میگیرد. در صورت امکان، جراحان مغز و اعصاب تومور را بهطور کامل از مغز خارج میکنند.

در صورت مشاهده علائم بیانشده به پزشک مراجعه کنید. که با علائم تومور مغز خاص به خود، مشاهده خواهند شد. سردرد از جمله علائم شایع تومور مغزی است. 3. 15 چگونه می توانم تشخیص دهم سردرد ام به تومور سرطانی مغز ربط دارد یا خیر؟ در چنین مواردی مشاوره ژنتیک توصیه میشود تا مشخص گردد که آیا تومور مغزی با یک سندرم ژنتیکی ارثی مرتبط است یا خیر. جراح مغز و اعصاب با بررسی دقیق، مشخص میکند که آیا تومور قابل دسترسی و قابل جراحی است یا خیر و اینکه بهترین و امنترین راه برای رسیدن به آن چیست. اگر بتوان تمام این نوع تومور را طی جراحی برداشت، معمولا مجدد عود نمیکند. تومورهای مغزی خوشخیم معمولاً با جراحی با موفقیت برداشته میشوند و اغلب عود مجدد ندارد. خطرات جراحی مغز شامل عفونت و خونریزی است. دسته اول شامل توموری است که منشا آن از سلولهای خود مغز بوده و به آن تومور مغزی اولیه گفته می شود. سرعت رشد و همچنین محل تومور مغزی تعیین میکند که چگونه بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر بگذارد و چه روشهای درمانی موثر باشد.

لنفوم CNS اولیه، بهویژه در بیماران مبتلا به سرکوب سیستم ایمنی ایجاد میشود. سن و شرایط جسمانی بیمار دومین نکته مهم در درمان این بیماران است. این کار باعث میشود که پرتوها بهصورت موضعی و متمرکز بر تومور بتابند. این کار توسط جراح مغز و اعصاب با ایجاد یک سوراخ کوچک در جمجمه و استفاده از یک سوزن برای نمونهبرداری از بافت تومور انجام میشود. سیتیاسکن (CT) نیز جایگزین خوبی برای مواردی است که انجام MRI مقدور نباشد. دیگر علائم: شامل درد و تنگی نفس نیز باید جدی گرفته شود! کمتر کسی امروزه درست مینشیند، میخوابد و میایستد و همین اشتباهات باعث آسیب به ستون فقرات و تشدید درد کمر میشود. این موضوع باعث آسیب به تمام بدن میشود. در این روش درمانی، داروها بدون آسیب رساندن به سلولهای سالم قادرند سلولهای سرطانی را مورد هدف قرار دهند. افزون بر این، در صورتی که گرید تومور بالا، نوع تومور راجعه، و نیز تومورها متعدد باشند، پس از جراحی به شیمی درمانی، دارو درمانی هدفمند (تزریق دارو از طریق جراحی بسته به نزدیکی تومور مغزی)، و نیز کاشت ایمپلنت های دارویی اقدام می شود. جراحی و درمانهایی که در گذشته داشتهاید چه بوده است؟ که در این صورت ممکن است نیاز باشد از ترکیب چند روش برای مهار تومور استفاده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد