مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

چگونه با دشت دریاسر شروع به دست آوردم


یکی از جنگل های زیبا و سرسبز شمال کشور و شهر رامسر جنگل دالخانی است که جاذبه های گردشگری و دیدنی متنوعی دارد. آبشار سنگ بن چشمه در جنوب غربی تنکابن میان درختان زیبای توسکا، افرا و بلوط جنگل سوتهچال در منطقه دریاسر قرار دارد. قرارگیری دشت لار در رشته کوه البرز و کوهپایه قله دماوند سبب شده است که بسیار خوش آب و هوا و ییلاقی باشد از این رو در فصل تابستان عشایر و دامداران در این منطقه زندگی می کنند. از آنجایی که موقعیت این دشت بسیار عالی است، شما می توانید در هر 4 فصل سال به آن سفر کنید. نقطه ای بکر و سر سبز در روی زمین که باعث شده علاقه مندان به طبیعت یک مکان حاضر و آماده را در اختیار داشته باشند. تماشای کوه های بلند و عظیم الجثه در اطراف آن سبب شده یک طبیعت کامل را مشاهده کنید. صدای خروش آب سرازیرشده از صخرهها در ترکیب با انواع گلهای رنگارنگ، درختان انبوه اطراف آبشار و هوای مطبوع پر از اکسیژن، طبیعتی عالی و چشمنواز را به وجود آورده است که وصف آن را شاید در قصهها شنیده باشیم. سطح دشت دریاسر در فصل بهار و مخصوصا اردیبهشت ماه پر از گلهای زرد رنگی می شود که در میان چمن های سبز رخ می نمایانند و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. طی کاوشهای باستانی صورت گرفته در شهریور ماه سال ۱۳۷۴ توسط پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی استان گیلان، مشخص شده که از قرن پنجم تا هشتم هجری، ماسوله قدمی از صنعت فلزکاری از مراکز مهم ایران بوده است. همچنین جاده منتهی به دریاچه آسفالت شده و هیچ فضای خاکیای باقی نمانده که بخواهد دشواری یا زحمتی ایجاد کند. در شهر تنکابن در غرب استان مازندران، مسیر جاده جنگلی دوهزار را دنبال کنید و پس از رسیدن به دوراهی امامزاده قاسم، مسیر سمت چپ را انتخاب کرده و به روستای عسلمحله بروید.

Free photo beautiful mountain landscape حرکت به سمت تنکابن و صرف صبحانه در رستوران سپس پیاده شدن از اتوبوس و با ترانسفر محلی به سمت روستای عسل محله در جاده دو هزار می رویم با رسیدن به روستا مسیر پیمایش به سمت دشت را شروع کرده و پس از حدود یک و ساعت نیم پیاده روی به دشت گل های زرد رنگ می رسیم سپس اتراق و استراحت و صرف ناهار و سپس بازگشت به سمت روستا برای برگشت . پس علاوه بر چشمهها باید انتظار چیزهای دیگری مانند آبشار را هم در آن داشته باشیم. بعد از حدودا یک الی یک ساعت و نیم کوهپیمایی میتوانید دشت دریاسر را در میان تپهها و چشمهها ببینید. اگر پس از رسیدن به شهر تنکابن در غرب استان مازندران،مسیر جاده دوهزار را دنبال کنید تا به دوراهی ای به نام دوراهی امامزاده قاسم برسید،در سمت چپ جاده مسیری به سمت دره می رود که انتهای آن به روستای عسل محله خواهد رسید.پس از آن باید حدود یک تا یک و نیم ساعت کوهپیمایی کرده تا بعد از عبور از تپه ها و چشمه های بین راه به دشت زیبایی به نام دریاسر برسید. برای رسیدن به دشت دریاسر باید ابتدا راهی تنکابن شوید. همشهری آنلاین: برای رفتن به مازندران ۳ محور اصلی فیروزکوه، هراز و چالوس وجود دارد؛ چنانچه قصد سفر به سمت مازندران را دارید و محور چالوس انتخاب شماست، ابتدا از این محور، وارد شهر چالوس، نوشهر، عباسآباد و سپس تنکابن میشوید.

چراکه در تمام بخشهای قلعه با سورپرایزهای غیر منتظرهای روبرو میشوید. در بدو ورود به روستا، نفستان تازه میشود و ششهایتان پر میشوند از اکسیژن خالص و هوای پاک، چیزی که اگر ساکن تهران باشید، خیلی کم با آن روبرو میشوید. استخری کوچک و زیبا می باشد که با دو مجسمه دلفین در دو طرف و دو مجسمه لک لک کنار هم در وسط آن ترئین شده است . این را هم به یاد داشته باشید که در ابتدای جاده لار یک مجسمه طلایی کوهنوردی قرار دارد. جالب است که بدانید که هرکدام از این آبشارها، بر حسب موقعیتشان نامها مختلفی مانند عروس، پنهان، دوقلو و غیره دارند. معمولا جادهها تنها یک مسیر برای رسیدن به مقصد تلقی میشوند، مسیری که تنها قرار است ما را به مقصد برسانند و خودشان مقصدی برای گردشگری شمرد نمیشوند. با رسیدن به این روستا، مسیر کوهنوردی شما آغاز می شود. از جذابترین ویژگی های این دشت زیبا می توان به ده ها چشمه ی کف آن اشاره داشت که آب را از میان سبزه ها به بیرون می جوشانند بطوریکه در فصل بهار با داشتن آب فراوان به سختی مکان خشکی را می توان در دشت پیدا کرد. در میان دشت دهها چشمه وجود دارد که آب از میان سبزهها به بیرون میجوشد، طوری که در فصل بهار به علت حجم زیاد آب به سختی مکان خشکی در دشت میتوان یافت. در فصل پاییز نیز یکی از بدیع ترین صحنه ها در دشت دریاسر شکل می گیرد؛ میلیون ها برگ که از درختان خود جدا می شوند در فضا معلق شده و به زمین میریزند و زمین را با رنگهای گوناگون خود فرش می کنند. مسیر را ادامه دادیم.از لابه لای کوه ها گذشتیم و به یک دشت وسیع رسیدیم که در انتهای آن روستایی پای کوه، خوش نشسته بود و خودنمایی می کرد.

در طول هر مسیر، دیدنی های بسیاری نیز وجود دارد که می توان از آن ها بازدید کرد؛ سفر به صورت گروهی به این جاذبه طبیعی و منحصربه فرد قطعا خاطره ساز خواهد شد. معمولاً جیپ ها در خیاط محله حاضرهستند و به هماهنگی خاصی نیاز نیست. هر یک از محله های نمک آبرود، یک محله مرکزی در ساختار خود دارند که امکانات خدماتی مختلف را به ساکنین و گردشگران ارائه می دهند. تنکابن یکی از شهرهای مازندران است که مانند چالوس گردشگران بسیاری را به سمت خود میکشاند. آبشار لونک سیاهکل یکی از زیباترین آبشارهای دوقلوی ایران محسوب میشود که زیبایی بینظیری دارد و چشم هر بینندهای را به سمت خود جذب میکند. دشت دریاسر تنکابن یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال ایران است که بهدلیل برخورداری از زیباییهای منحصربهفرد و طبیعتی که هر چهار فصل سال، جلوهای برای خودنمایی دارد، مقصدی جذاب برای علاقهمندان طبیعت گردی و کمپینگ محسوب میشود. دشت دریاسر تنکابن یک مکان رویایی برای طبیعت گردی و از دیدنی های تنکابن است. این تور مناسب دوستانی که تجربه تور گروهی و طبیعت گردی نداشته اند و اولین سفر طبیعت گردیشان است نیست همچنین کسانی که بیماری و مشکل جسمی حرکتی دارند. سعی کنید برای یک وعده غذایی لذت بخش در دل طبیعت برنامه ریزی کنید. قطعا خوردن یک وعده غذایی در این دشت می تواند جزو ب یا ماندنی ترین اتفاقات سفرتان باشد اگر قصد دارید تا در این مکان اقامت کنید، باید حتما شرایط برپایی کمپ را برای خود مهیا کنید. اگر قصد پیک نیک یا شب مانی در طبیعت را دارید، نیز وسایل مورد نیاز خود را حتما در ماشین بگذارید.

بنای کنگلو یکی از قدرتمندترین بناهای شمال کشور ایران است که بر طبیعت سنگین و خشن خود پیروز گشته و زیبایی خود را نشان می دهد. دشت دریاسر تنکابن از معدود مکان هایی است که در زیبایی بی همتا است. این دشت در ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. مازیچال یکی از زیباترین دهکده های نزدیک به کلاردشت است که با ارتفاع 2600 متری از سطح دریا واقع شده است. جادههای دوهزار و سههزار از زیباترین جادههای جنگلی مازندران هستند. وارد مسیر جاده مازندران - سیاهکلرود شده و به سمت جاده جنت رودبار ادامه دهید. پس از اینکه به ناحیه غربی استان زیبای مازندران رسیدید، باید مسیر جاده هراز را پیش بگیرید تا به دو راهی امام زاده قاسم برسید. شهرستان تنکابن یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که در سراسر ایران و جهان آن را به سرزمینی با طبیعتی زیبا و چشمنواز و رویاییترین مقصد گردشگری در شمال کشور میدانند..و بزرگترین شهر غرب استان مازندران محسوب میگردد.مردم این شهر به فارسی و گویشهای مازندرانی و گیلکی سخن میگویند.تنکابن مرکز منطقه محال ثلاث تنکابن در دوران قاجاریه بوده که در دوران پهلوی به نام شهسوار تغییر نام پیدا کرد و پس از انقلاب اسلامی دوباره با نام تنکابن شناخته میشود. آبشار لونک که از زیباترین جاهای دیدنی ییلاق دیلمان می باشد، در میان جنگلی سرسبز و زیبا قرار داشته و تصویری رویایی و محصور کننده را پدید آورده است. دشت دریاسر تنکابن یکی از زیباترین مناطق شمال ایران است که در قسمت جنوبی شهر تنکابن و در منطقه دوهزار قرار دارد و بین 4 کوه محصور شده و الموت، بلندترین کوهی است که این دشت را احاطه کرده است.

آبشار این روستا از مناطق حفاظت شده میباشد و حیوانات وحشی در آن منطقه زندگی میکنند. یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن گردشگران وجود دارد، چگونگی اقامت در این منطقه است. قدمت روستای ابیانه به حدود 1500 سال پیش برمیگردد و خانههای آن به دوران ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار تعلق دارد، بافت این خانهها حلزونی است، به صورت پلکانی ساخته شده و دارای معماری خاص و جالبی میباشند. فصل بهار: در این فصل که بهترین زمان سفر به آن نیز می باشد دارای آب و هوای بسیار مطبوع و منظره ای از گل های زیبای بابونه می باشد. فصل زمستان: دارای هوای بسیار سرد است که به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح دریاست و پوشیده از برف است که باز هم زیبایی خاصی دارد. زمین با برگهای رنگارنگ درختان پوشیده شده است و در نگاه اول گویی فرش رنگی در زمین پهن شده است. این دشت در فصل بهار پر از گلهای بابونهی زرد رنگ میشود و گویی پا در نقطهای در بهشت گذاشتهاید. در فصل بهار چشمه های جوشان که از کف دشت جاری می شوند، از یک سو چمن های سبز رنگ که سرتاسر دشت را می پوشانند، گلهای زرد رنگ که اندازه شان در حدود 20-30 سانتی متر است، کوههای پوشیده شده از جنگلهای انبوه و از سوی دیگر قله سیالان با یخچالهای بزرگ در مقالبل را می توان در یک نگاه دید که هرگز با توصیف و عکس زیبایی آن قابل بیان نمی باشد. بهترین فصل سفر به این منطقه بهار است که دشت پر از گلهای زرد میشود. در فصل پاییز با برگ های رنگارنگ و در زمستان با بارش برف و در تابستان بخاطر خنکی هوا، می شود از این جاده ی رویایی لذت برد. مسیر سمت چپ شما را به دره می برد.

بطور کلی، برای دسترسی به جنگل دالخانی از شهر رامسر، دو مسیر هست که یکی سرراست تر و دیگر با اینکه شما را از میان روستا ها می برد اما مسیرش زیباتر است. این چشمه آب گرم در کنار رودخانه لیرسر و در دل جنگل قرار دارد. البته با این وجود می توان فهمید که قیمت کرایه خانه در روستای فیلبند از ارزش واقعی آنها به خاطر موقعیت خاصش بیشتر می باشد و این در حالیست که امکان کمپ زدن در فصل های گرم سال در اطراف روستا امکان پذیر می باشد. اما اگر فصل پاییز به این منطقه سفر کنید، با یکی از بینظیرترین صحنهها مواجه خواهید شد. در هز فصلی که به مارکوه بروید چهرهای زیبا اما متفاوت از این منطقه خواهید دید. دشت دریاسر مرزی است که پوشش سبز و جنگلی شمال ایران را به پوشش برفی و یخچالی کوه الموت متصل می کند. امروز قصد داریم یکی از بهترین و بکرترین طبیعت های شمال کشور را به شما معرفی کنیم. سفر به روستای درازنو برای علاقهمندان به طبیعت زیبا و طبیعتگردان حرفهای خاطرهای مانا خواهد ساخت.اگر قصد سفر به روستای درازنو و بازدید از جاذبههای این روستا را دارید، در این مقاله با ما همراه شوید. اگر در مسیریابی با گوگل مپ مشکل دارید، حتما مقاله مرتبط با روش استفاده از گوگل مپ را از اینجا مشاهده فرمایید.

چنانچه در بهار و پاییز به جواهردشت میروید، حتما وضعیت آب و هوایی را استعلام کنید. از مهم ترین جاذبه هایی که در این پارک وجود دارد می توانید به چشم اندازهای پارک جنگلی کشپل اشاره نمود طبیعت سرسبز و هوای مطبوعی یکی از مهم ترین ویژگی های این پارک به شمار می آید این منطقه با وجود چشمه های جوشان و آب معدنی نیز بسیار جذابیت دارد. علاوه بر طبیعت کمنظیر و فرحبخشی که دارد، چشمههای آب گرم لاویج و پدیده فیل سنگی لاویج از جاهای دیدنی این منطقه زیبا به شمار میروند. پارک جنگلی کشپل رویان، با توجه به زیبایی هایی که دارد، علاقه مندان زیادی را به آنجا کشانده است. برخی از افراد نیز برای تابستاننشین خود یک اتاقک بر روی بام میساختند که به زبان محلی “برج” نام داشتهاست. اگر قصد دارید خانواده خود را مهمان یک سفر خاطره انگیز کنید، باید علاوه بر انتخاب یک منطقه مناسب، یک زمان مناسب را برای سفر خود انتخاب کنید. هیچ لذتی بالاتر از دراز کشیدن و تنفس در هوای آزاد این دشت نیست.بد نیست با خود چندین توپ بازی همراه داشته باشید و کمی در کنار خانواده از بودن در این منطقه استفاده کنید. اینکه بدانید باید در سفر خود چه چیز هایی همراهتان داشته باشید، می تواند به شما کمک کند سفری بدون مشکل و لذت بخش را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

اولین وسیله ای که باید همراهتان داشته باشید، یک کفش مناسب پیاده ریو است همراه داشتن یک کفش مناسب پیاده ریو از هر چیزی واجب تر است. آنها در ادوار آتی وارد مکانی با نام «کهنه رامیان» شدند که ویرانههایی از آن، در شمال غربی رامیان فعلی، در غرب و جنوب غرب زمینهای پرآب و حاصلخیز (آیش) و همچنین اطراف روستای «قره قاچ» تا «دره بیژن»، دشت توران و حوالی دامنه کوه «بلندجار» (که آن هم از سکونتگاههای این ترکان قزلباش بود) باقی ماندهاست؛ ولیکن به فرمان حسین قلی خان قاجار به رامیان تازه یا همین رامیان کنونی کوچیدند. گرگان فعلی، در قدیم استرآباد نامیده می شد، ولی گرگان قدیم که جرجان خوانده می شد، شهری آباد، در نزدیکی گنبد کاووس امروزی بوده است، ولی الان فقط ویرانه هایی از او باقی مانده است .در زبان پهلوی منطقه گرگان را " ورکان" یا "وهرکانه" و در زبان یونانی هیرکانیا (Hyrcania) و در زبان عربی جرجان می گفتند. یکی از جذابترین جاذبههای این جنگل هفت آبشار تیرکن است که در یک محدوده نسبتا کوچک اما زیبا در دل لفور قرار دارد. چشمه اصلی و پرآب که از دل زمین و در بالادست آبشار هفتم وجود دارد آب مجموعه این آبشارها را تأمین میکند که در عمق درهای که جنگل انبوهی آن را پوشانده واقع گردیدهاست. ساخت پوستری با عنوان «به جواهردشت سفر نکنید» با تصاویر محوی از خودروهای آسیبدیده یکی از کارهایی است که اعضای آسیبدیده تور جواهردشت در شبکههای اجتماعی منتشر کردهاند. یک چادر مسافرتی و چندین لباس گرم و داشتن چند پتو می تواند برای اقامت شما کافی باشد اما نباید یک وسیله بسیار مهم را فراموش کنید و حتما باید با خود دوربین عکاسی همراه داشته باشید تا تصاویر زیبایی را در این دشت زیبا و سرسبز به ثبت برسانید.

اگر تصمیم گرفتید که گلفشان بینظیر و حیرتانگیز نفتلیجه را ببنید، پس بساط سفر را مهیا کنید و با هر وسیلهای خود را به استان گلستان برسانید. پس اگر امسال اردیبهشت ماه قصد سفر دارید،این منطقه زیبا را در برنامه خود بگنجانید. این دشت به قدری تندرستی را به انسان می رساند که شما می توانید در یک روز، تمام خستگی طول ماه خود را به در کنید. ماسوله در زبانهای پهلوی و سانسکریت به معنی ماه کوچک یا سرزمین ماه کوچک نیز به کار میرود. وجود قلههای مخروطی شکل با پوشش انبوه گیاهان متنوع، باغهای مرکبات، چای، مزرعههای برنج، برخورداری از ساحل زیبا، منطقههای ییلاقی خوش آب و هوا، منابع فراوان آبهای گرم معدنی، وجود فرودگاه و هتلهای قدیم و جدید این شهر را به یکی از شهرهای منحصربهفرد تبدیل کردهاست. این مجموعه با توجه به طبیعت زیبا، امکانات تفریحی و آثار تاریخی خود فوق العاده مورد توجه قرار گرفته است. دریاچه قو در دل طبیعت چشم نواز جواهرده، مانند نگینی میدرخشد. تماشایی زیبایی های چشم نواز این منطقه بی نظیر است این دشت در فصول مختلف سال، رنگ خاصی به خود می گیرد و این مسئله می تواند شرایط سفر را در هر زمانی فراهم کند. همین مسئله فرصتی برای قاچاقچی های چوب است تا درختان این منطقه را قطع کنند.

بهتر است در اوایل بهار به این منطقه سفر کنید. بهترین فصل برای سفر به این منطقه اردیبهشت است و توصیه می شود در فصل بهار به این منطقه سفر کنید. خیلی از توریست ها و گردشگران برای فصل تابستان، شمال ایران را انتخاب می کنند. اما اگر زمان و وقت کافی را برای سفر ندارید، قادر خواهید بود دیگر فصل ها را برای سفر خود انتخاب کنید چرا که در همه فصل ها زیبایی خاصی در این دشت پدیدار می شود. اگر با ماشین شخصی از مشهد به سوی شمال و استان گلستان حرکت کنید، با اولین شهر ساحلی بندرترکم برخورد خواهید داشت و می توانید نزدیک ترین دریا به مشهد را ببینید و از مناظر زیبایش لذت ببرید. در بهار به خصوص اردیبهشت ماه، عطر و بوی خاصی در این دشت برپا می شود رویش گل های رنگارنگ جلوه ای تماشایی را به وجود می آورد که از دیدن آن احساس ارامش خواهید کرد. و همچنین در این نامه قول داده شده بود که پس از پایان جنگ به پاس زحمات رضا شاه این قسمتها توسط آلمانی ها بهتر از گذشته ساخته میشوند. پس از اینکه به دوراهی امامزاده قاسم رسیدید به سمت چپ بروید. برای دسترسی به دشت دریاسر باید به شهر تنکابن رفته و از آنجا در مسیر جاده دو هزار تا دور راهی امامزاده قاسم راه را ادامه دهید.

به این آرامگاه بقعه امامزاده فقل فصیح میگویند. این منطقه بیشتر از ۱۴۰۰ متر از سطح دریا فاصله داشته و به همین دلیل هم آبوهوایی خنک در ۶ ماهه اول سال دارد. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این تالاب در مقایسه با دیگر تالابهای استان گیلان، این است که این تالاب از معدود محیطهای تالابی آب شیرین است که به فاصله یک کیلومتری دریا قرار دارد. اگر دوست دارید که سفر شما با مردمان خون گرم این شهر به یادماندنی تر باشد، حتما در برنامه ی سفر خود برای بازدید از جاهای دیدنی علی آباد کتول، این موزه زیبا را فراموش نکنید. بر سردر ورودی قلعه، کتیبهای قرار داشت که تنها سند تاریخی این قلعه به شمار میرفت و روی آن به این صورت درج شده بود: ” این قلعه در سال 918 تا 921 هجری قمری برای سلطان حسام الدین تجدید بنا شده است.” این کتیبه امروزه در موزه گنجینه رشت قرار گرفته است. این موزه در اصل، خانه یکی از اهالی شهر ماسوله به نام شاپور اخوان بوده است. اگر به بازدید از ابنیه تاریخی علاقهمند باشید، تماشای معماری هنرمندانه این خانه قطعاً شما را به وجد خواهد آورد. شما می توانید برای بازدید از دشت دریاسر 2 راه را انتخاب کنید.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با اجاره ون برای شمال بدون راننده وب سایت خود باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد