مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

میگرن چیست؟


اگرچه اصطلاح "میگرن" به طور کلی برای هر نوع سردردی به کار می رود، میگرن نتیجه تغییرات فیزیولوژیکی خاص در مغز است که باعث درد خاص می شود و با علائم خاصی همراه است. میگرن اغلب به عنوان درد یک طرفه توصیف می شود، اما افراد می توانند مهاجرت دو طرفه را تجربه کنند. برای درمان میگرن به سایت فرازطب مراجعه نمایید.

میگرن نتیجه تغییرات فیزیکی خاصی در مغز است و باعث درد خاصی می شود و با علائم خاصی همراه است.

حدود 25 درصد از مردم میگرن را تجربه می کنند. اکثر بیماران زن هستند و انتظار می رود نسبت بیماران زن به مرد پس از زایمان تقریباً 3 به 1 باشد.

در دکترتو می توانید بهترین متخصصان مغز و اعصاب شهر خود را بیابید، تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید و حضوری ملاقات کنید.

علائم و نشانه های میگرن چیست؟

علائم و نشانه‌های رایج سردرد میگرنی شامل انواع سردرد و علت آن است که اغلب مبهم و ضربان‌دار است، اغلب با فعالیت بدنی بدتر می‌شود و می‌تواند از سمتی به سمت دیگر سر حرکت کند، می‌تواند جلوی سر باشد یا کل سر را درگیر کند. حساسیت به نور، صدا و بو، تهوع و استفراغ، درد قلب، از دست دادن اشتها، رنگ پریدگی، خستگی، سرگیجه، تاری دید، اسهال، احساس سرما یا گرما بسیار و به ندرت تب. در کودکان رنگ پریدگی، سرگیجه، تاری دید، تب و ناراحتی معده بیشتر و علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ کمتر دیده می شود. اغلب سردردهای میگرنی حدود 4 ساعت طول می کشد، اما انواع شدید آن می تواند بیش از 3 روز بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. تعداد سردردها در هر ماه از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما بیشتر افراد بین دو تا چهار حمله در ماه را تجربه می کنند. برخی از افراد ممکن است هر چند روز یک بار سردرد میگرنی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر یک یا دو بار در سال سردرد میگرنی را تجربه می کنند.

دو نوع میگرن وجود دارد: میگرن همراه با اورا (میگرن کلاسیک): اورا به علائم مشخصی اشاره دارد که بیمار قبل از شروع سردرد تجربه می کند. نور 1 ساعت قبل از شروع درد شروع می شود و 15 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد. هاله های بینایی شامل نقاط یا نورهای روشن، لکه های سیاه، تاری دید، از دست دادن موقت بینایی و خطوط مواج است. هاله های دیگر شامل حواس دیگر است. فرد فقط یک "احساس هیجان انگیز" دارد و نمی تواند آن احساس را توصیف کند. احساساتی مانند زنگ زدن در گوش یا تغییر در بو (بوی غیر طبیعی) یا چشایی یا لمس نیز می تواند یک هاله باشد. نوع دوم میگرن بدون اورا شایع تر است و با این نوع، فرد ممکن است چندین ساعت قبل از شروع سردرد دچار اضطراب، افسردگی یا خستگی شدید شود.

چه عواملی در ایجاد میگرن موثر هستند؟

میگرن علت شناخته شده ای ندارد. اما ممکن است نوساناتی در برخی از انتقال دهنده های عصبی (مواد شیمیایی که پیام بین سلول های مغز ارسال می کنند) وجود داشته باشد.

هیچ دلیل شناخته شده ای برای میگرن وجود ندارد.

مشخص شده است که از هر 5 نفری که از سردردهای میگرنی رنج می برند، 4 نفر سابقه خانوادگی دارند. بنابراین، ژنتیک نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارد، بنابراین اگر یکی از والدین به این بیماری مبتلا شود، احتمال ابتلای فرزندان به آن 50 درصد است و اگر هر دو مبتلا شوند، خطر ابتلای کودکان به آن وجود دارد. 75 درصد است.

برخی عوامل از جمله نوسانات طبیعی هورمون مانند تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی زنان و استفاده از داروهای ضد بارداری، برخی از مواد غذایی از جمله شراب قرمز، پنیر کهنه، مواد نگهدارنده (نیترات) مورد استفاده در گوشت دودی، مونوسدیم گلوتامات، شیرین کننده های مصنوعی، شکلات، الکل، آبجو و لبنیات، استرس، خواب زیاد، قرار گرفتن در معرض محرک های قوی مانند نور زیاد، صداهای بلند یا بوی تند و در نهایت تغییر فشار محیط از عوامل مهم در بروز سردردهای میگرنی هستند.

تست های تشخیصی میگرن چیست؟

معمولاً بیمار مبتلا به سردرد میگرنی در معاینه بالینی علائم خاصی ندارد. اگر در معاینه ناهنجاری‌هایی پیدا شد، باید سایر تشخیص‌های مرتبط با سردرد را در نظر گرفت. بر اساس طبقه بندی بین المللی اختلالات سردرد 3 (ICHD3)، بیمار باید حداقل 5 حمله سردرد میگرنی بدون هاله با معیارهای زیر داشته باشد:

سردرد حداقل 72-4 ساعت با یا بدون درمان ادامه دارد.

سردردی که حداقل دو مورد از ویژگی های یک طرفه، ضربان دار، متوسط ​​تا شدید را دارد که با حرکت بدتر می شود یا با فعالیت طبیعی تداخل دارد.

در صورت سردرد حداقل یک علامت همراه - تهوع و استفراغ، واکنش به صدا یا نور.

سردرد نباید با هیچ بیماری دیگری همزمان باشد.

در صورت عدم وجود یافته های منفی در معاینه بالینی، نیازی به عکس برداری با سی تی یا ام آر آی یا اسکن مغزی نیست.

تشخیص افتراقی سردردهای میگرنی چیست؟

بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد و سردرد می تواند از نظر شدت، علت شروع و مدت زمانی که فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، بسیار متفاوت باشد. انواع رایج سردرد که باید از میگرن متمایز شوند عبارتند از:

سردرد تنشی: این نوع سردرد شایع ترین نوع در بین نوجوانان و بزرگسالان است. سردرد تنشی باعث درد خفیف تا متوسط ​​می شود و علائم دیگری ندارد.

سردرد خوشه ای: این نوع سردرد شدید است، بیمار ممکن است در پشت یا اطراف چشم احساس سوزش یا فشار کند. این درد می تواند ضربان دار یا کسل کننده باشد. در سمت آسیب دیده، پلک ها افتاده، مردمک ها کوچک می شوند، قرمزی و پارگی چشم ها ممکن است رخ دهد. حملات این نوع سردرد به صورت گروهی اتفاق می افتد و در طول دوره حمله ممکن است فرد چندین حمله را در روز تجربه کند که هر کدام از 15 دقیقه تا 3 ساعت طول می کشد.

سردرد سینوسی: سردرد سینوسی باعث درد مداوم و عمیق در گونه ها، جلوی سر و پل بینی می شود و زمانی رخ می دهد که حفره داخل سر (به نام سینوس) ملتهب یا عفونی شود. علائمی مانند تب، احتقان و آبریزش بینی همراه با این نوع سردرد دیده می شود.

چه بیماری هایی با میگرن مرتبط هستند؟

طبق تحقیقات، میگرن به عنوان عامل بیماری های دیگر شناخته نشده است، اما نشان داده شده است که برخی از بیماری ها با میگرن مرتبط هستند و این ارتباط در موارد میگرن قوی تر است.

سکته مغزی: شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد میگرن می تواند باعث سکته شود، اگرچه ممکن است هر دو به طور همزمان رخ دهند. خطر سکته مغزی در افرادی که به آن مبتلا هستند، زنان و افراد زیر 45 سال بیشتر است.

بیماری قلبی: مردانی که از میگرن رنج می برند بیشتر در معرض حمله قلبی یا بیماری قلبی هستند. البته زنان مبتلا به میگرن به ویژه نوع اورا نیز بیشتر به بیماری قلبی مبتلا می شوند. فراوانی حملات میگرن ارتباطی با احتمال بیماری قلبی ندارد.

فشار خون بالا: برخی مطالعات نشان می دهد که فشار خون بالا باعث افزایش دفعات سردردهای میگرنی می شود.

صرع: میگرن شانس ابتلا به صرع را دو برابر می کند و این ارتباط به دلیل ارتباط ژنتیکی بین این دو اختلال است.

مشکلات شنوایی: ناشنوایی ناگهانی، یک اختلال بسیار نادر، اما در افراد مبتلا به میگرن بسیار شدید نسبت به جمعیت عمومی شایع تر است.

فیبرومیالژیا: سندرم فیبرومیالژیا شامل درد مزمن، خستگی و تعدادی علائم دیگر است و سردردهای میگرنی نیز در این افراد شایع است.

افسردگی و اضطراب: سردردهای میگرنی در افراد مضطرب شایعتر است و افراد مبتلا به سردردهای اضطرابی و میگرنی بیشتر در معرض افسردگی هستند.

میگرن چگونه مدیریت و درمان می شود؟

هدف از درمان میگرن پیشگیری از حملات و تسکین علائم در حین حمله است. برای جلوگیری از بدتر شدن حمله، باید از مسکن ها، از جمله استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن یا همراه با کافئین استفاده کرد. آگونیست های سروتونین مانند سوماتریپتان را می توان برای درد شدیدی که به داروهای ضد درد پاسخ نمی دهد استفاده کرد. از داروهای ضد تهوع مانند متوکلوپرومید و داروهای ضد افسردگی می توان برای بهبود علائم همراه استفاده کرد.

تزریق بوتاکس به اعصاب حسی در صورت و گردن نیز برای درمان میگرن استفاده شده است و برخی از دستگاه های بانداژی شکل برای ارسال سیگنال به اعصاب مغز و کاهش درد طراحی شده اند.

چگونه از سردردهای میگرنی پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از سردردهای میگرنی، باید از محرک‌های آن اجتناب کنید. نوشتن محرک‌های هر حمله می‌تواند به شما در شناسایی این محرک‌ها کمک کند. خواب کافی، کاهش استرس، نوشیدن آب کافی، خوردن غذاهای خاصی که بر اساس تجربه فرد باعث حملات می‌شوند، و به طور منظم ورزش کنید تغییر تصویر می تواند دفعات سردردهای میگرنی را کاهش دهد.

اگر بیش از دو حمله وجود داشته باشد یا اگر علائم بسیار شدید باشد از داروهای پیشگیرانه استفاده می شود. برای این منظور از داروهایی مانند بتابلوکرها (پروپرانولول)، داروهای ضد افسردگی (آمی تریپتیلین)، ضد تشنج ها (توپیرامات، والپروات سدیم) و مکمل های ویتامین B12 استفاده می شود.

ذکر این نکته ضروری است که نوعی سردرد به نام سردرد ناشی از دارو وجود دارد که در اثر مصرف مقادیر زیاد دارو برای کاهش حملات میگرنی ایجاد می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد