مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

مجله گزارشگران

سایتی پر از گزارش های به روز

بهترین میزان و ریتم و ضربه های دف

 

برای یادگیری آموزش دف در کرج به صورت حرفه ‌ای، باید حرکت‌ های این ساز را به خوبی یاد بگیرید. ضربه هایی که روی ساز دف میزنید باید به صورت اصولی باشد.
امروزه بسیاری از افراد برای یادگیری ساز دف در کلاس های آموزشی ثبت نام می کنند. دف به عنوان یکی از سازهای کوبه ‌ای شناخته می‌ شود که محبوبیت زیادی دارد. اساتید آموزشگاه ویولا به صورت حرفه ای آموزش این ساز را ارائه می دهند تا هنرجویان به خوبی این ساز را بنوازند.

 

نکات حرفه ای آموزش دف

آشنایی با صفحه دف

تقسیم‌ بندی صفحه دف را در کلاس های آموزشی دف باید یاد بگیرید تا بتوانید آن را بنوازید. در صورتی که صفحه دف را به خوبی بشناسید حرکت های اصلی دف نوازی را یاد خواهید گرفت. در اولین قدم باید به خوبی بدانید که صفحه ساز دف به سه قسمت قسمت مرکزی، کناره و میانه تقسیم می شود. ضربات متفاوتی که روی این ساز می زنید در قسمت های گوناگون است.

 

آموزش ضربه تم

اولین ضربه ای که می خواهیم در کلاس های آموزش دف یاد بگیریم ضربه تم می باشد. این ضربه به عنوان یکی از ضربه های تولید کننده صدای بم شناخته می شود. با دست می توانید در قسمت مرکزی دف بزنید و ضربه را ایجاد کنید. نوازنده با دست چپ و دست راست به راحتی می تواند این ضربه را ایجاد نماید.
نحوه اجرا کردن ضربه تم به این صورت می باشد که شما باید ابتدا شست دست خود را با قسمت میانی کمانه مماس کنید. پس از آن برای اجرای ضربه تا حدودی مچ دست خود را خم کرده و از قسمت بند انگشت دست روی صفحه ضربه بزنید.

در صورتی که اصول کلی گرفتن ساز دف و نشستن با این ساز را نمی دانید باید در کلاس های مقدماتی ساز دف شرکت کنید. جهت اجرای ضربه تم دست شما نباید منقبض گردد یا شل گردد. برای اجرای این حرکت مچ دست را حرکت دهید.

در آموزش مقدماتی هر یک از نکاتی که مربوط به قرار گرفتن دست روی ساز می باشد را یاد می‌ گیرید. بعد از زدن ضربه نباید به هیچ عنوان کف دست خود را روی صفحه بگذارید. چرا که این اقدام موجب خفه شدن صدای ساز می شود.

 

انواع ضرب در آموزش دف

 

آموزش ضربه بک یا کناره

یکی دیگر از ضربه هایی که در آموزش ساز دف یاد می گیرید ضربه بک یا کناره است. ضرب بک یا کناره، صدای نازک ایجاد می کند. برای زدن این ضربه باید ابتدا شماره انگشتان دست را به خوبی یاد بگیرید.
انگشت شست را به عنوان انگشت شماره یک، انگشت اشاره به عنوان شماره ۲ و انگشت میانی به عنوان شماره ۳ شناخته می شوند. انگشت کوچک را به عنوان شماره ۵ و انگشته حلقه را به عنوان شماره ۴ برای زدن این ساز علامت گذاری می کنند.

طریقه زدن این ساز به این صورت می باشد که ابتدا باید انگشت شماره ۳ و ۴ را به یکدیگر بچسبانید. در مرحله بعدی باید انگشتان خود را روی لبه دف بگذارید. انگشت شماره ۴ روی لبه قرار می ‌گیرد. برای نواختن دف ضربه بک صدای ریزتری را نسبت به ضربه قبلی ایجاد خواهید کرد.

در اجرای این ضربه دست شما نباید خیلی محکم باشد. بعد از اینکه ضربه را روی ساز زدید به هیچ عنوان نباید انگشتان خود را روی صفحه ساز بگذارید. برای اجرای این حرکت مچ دست را به طور کامل باید حرکت دهید.

 

نکاتی در مورد زدن ضربه های بک و تم

آموزش دف در کرج، تمرینات زیادی که مربوط به اجرای ضربه تم و سبک می باشد را به شما ارائه می دهد. برای اینکه طریقه دف زدن را به خوبی یاد بگیرید باید تمرین کنید. حرکت هایی که معرفی کردیم به عنوان مهمترین حرکت های ساز دف شناخته می‌ شوند. برای زدن ضربه تم باید ابتدا تا چهار بشمارید و در هر شماره، یک بار دیگر ضربه را اجرا کنید.

این حرکت را تکرار نمایید و بعد از یادگیری به سراغ آموزش ضربه بک بروید. نکته ای که برای بهتر شدن طریقه نواختن دف اهمیت دارد این است که در برابر آینه بنشینید. شما زمانی که روبروی آینه تمرین کنید به راحتی می توانید شکست ها و نقص های خود را اصلاح نمایید.

 

آموزش دف و انواع میزان های دف

جهت شرکت در کلاس های آموزش دف باید انواع میزان های دف را به خوبی بشناسید. میزان ها به صورت ساده و ترکیبی هستند. اگر هر یک از ضرب های میزان قابلیت تقسیم بر اعداد ۲، ۴ و ۸ را داشته باشند آنها را به عنوان میزان ساده می شناسند.ی در میزان ساده صورت هایی که مربوط به کسر هستند نشان دهنده شکل ضرب می باشند. اگر هر یک از ضرب های ساز دف قابلیت تقسیم بر 3 و 6 را داشته باشند در قسمت های مساوی آنها را به عنوان میزان ترکیبی می‌ شناسند.

هر یک از ضربه های میزان ساز دف، دارای تقسیماتی هستند که سه تایی می باشند. برای ساخت میزان های ترکیبی ساز دف نیاز است که در کنار انواع ضرب های میزان ساده، یک نقطه بگذارید. اگر آموزش تئوری دف را یاد بگیرید و نت های متفاوت را بخوانید در کمترین بازه زمانی حرفه‌ ای می شوید. در آموزشگاه ویولا می توانید توسط اساتید کاربلد، دوره های مقدماتی و حرفه ای نواختن ساز دف را بیاموزید.

 

آموزش ریتم در ساز دف

آموزش ریتم های دف یکی از مهم ترین نکاتی است که در کلاس آموزشی به آن اهمیت داده می‌ شود. مانند هر یک از سازهای دیگر ابتدا هنرجو باید ضربه های مورد استفاده در دف را بیاموزد. با انجام دادن تمرین هایی که مبتنی بر تکنیک های گوناگون در دف نوازی هستند هنرجو این ساز را به راحتی می نوازد.

فرآیند اولیه آموزش دف به گونه ‌ای است که ریتم های ساده و ریتم های همنوازی به صورت اصولی اجرا می‌ شوند. ریتم تم و بک به عنوان مهمترین ریتم های ساز دف هستند. اگر این ریتم ها را یاد بگیرید سریعا می توانید به صورت حرفه ای این ساز را بنوازید.

 

منبع: آموزشگاه موسیقی ویولا کرج

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد